16040, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16040, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 18:14

16040
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-812

Ex: 43-12513(USAAF),FS672(RAF)

1947-06-16 Till F5 Kod F5-40
1947-07-25 Godkänd
1955-10-20 Till F6 kod F6-
1956-12-20 Till F15 kod F15-040
? kod F15-71
1971-05-04 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3378
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16040, Sk 16A

Inläggav Johnny Comstedt » 20 mar 2015, 19:41

C/n: 14A-812
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16040, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 16 jul 2015, 17:06

16040
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-812

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12513)

Ex RAF Harvard IIB FS672

Till CVA. Gångtid 532 tim. Motor typ Wp nr 9963. Gångtid 188 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-19
Klar 1947-06-16
Levererat till F 5 1947-06-16. Motor typ Wp nr 9963.
Godkänt 1947-07-25
Märkning 5-40
Till CVV 1949-12-22 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-12-23.
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-01-04.
Inmontering klar 1950-01-09.
Klar 1950-05-04

Haveri 1951-11-14 vid F 5, Ljungbyhed.
Motor typ Wp nr 12358
Besättningen lärare fanjunkare Nils Einar Ohlsson. Elev aspirant Christensson oskadad
Skador: Mindre repor i propellern, höger vingspets tillbucklad samt pitotrör brutet.
Två fpl Sk 16 (16040 och 16042) ha kolliderat under utkörning till start.

F 5 verkstad för begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1952-09-01, klar 1952-10-06
Motor typ Wp nr 9484 inmonterad

Haveri 1955-04-01. Prop träffade fpl på förbindelsebana.

Överlämnat till F 6 1955-10-20
Överlämnat till F 15 1957-01-11 enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20
Märkning 15-040
Till CVM 1957-10-09 för översyn.
Påbörjad 1957-10-11
Klar 1957-12-20
Överlämnat till F 21 1962-07-06 som lån jämlikt foB 30/62
Återlämnat F 15 1962-09-17
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1963-04-29
Klar 1963-06-12
Märkning 15-71 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Kasserat 1971-05-04 med motor typ WP nr 18275. Flygplan med motor har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn. Flygplanet tilldelas F 15 för brandövning.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst