16018, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16018, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 11:55

16018
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-756

Ex: 42-12509(USAAF),FH122(RAF)

1947-04-28 Till F5 Kod F5-18
1947-06-07 Godkänd
1956-12-20 Till F7 kod F7-18
? kod F7-018
? kod F7-81
1972-03-30 Kasserad, fpl-typen utgår.
1972-04-20 Till CVMV för nedmontering. Såld till Lance Aircraft Supply,Dallas,Texas,USA.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3379
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16018, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2015, 08:33

16018
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-756

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12509)

Ex RAF Harvard IIB FH122

Till CVA. Gångtid 1298 tim. Motor typ Wp nr 23022. Gångtid 340 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-04-22
Klar 1947-05-28
Levererat till F 5 1947-05-28. Motor typ Wp nr 23022.
Godkänt 1947-06-07.
Märkning 5-18
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-05-15
Klar 1948-10-22.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-03-13
Klar 1950-07-05.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-06-11
Klar 1952-09-30.
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1955-01-05
Klar 1955-03-02
Överlämnat till F 7 1956-07-23 som lån jämlikt fo B 48/56.
Till F 7 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Märkning 7-018
Till CVM för översyn.
Påbörjad 1958-02-04
Klar 1958-03-25.

Haveri 1961-02-23 vid F 1
Gångtid 428 tim
Motor typ Wp nr 25257
Gångtid 428 tim
Flygförare fältf 1.gr Lennart Rudolf Ingemar Gustavsson (Begr FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Återflygning fält 29 – F 7. På grund av rött väder på F 7 mellanlandade ff på F 1. Väder F 1; sikt 15-20 km, molnbas 150-180 m 7/8, molnöversida 400 m, däröver klart. Markvind 240°, 5-10 km/t. I landningsinstruktionen fick ff sidvind höger 5-10 km/t. Ff gjorde en normal trepunktslandning och rullade 25 – 50 m rakt fram. Därefter drog fpl åt höger och ff försökte parera med vänster sidoroder och vänster broms med fpl rullade utanför banan. I bankanten lyckades ff stoppa svängen och fortsatte på rak kurs ytterligare 100 m. Höger yttre vingklaff träffade ett banljus. Vingklaff och banljus skadades. Ff märkte ej någon vindavdrift i landningen och hade ej någon anmärkning på bromsarna. Ff gjorde 4 landningar hösten 1960, 3 st jan och 3 st febr 1961. Ff ej helt influgen.

Materielskadornas omfattning
Skador höger ytterklaff.

Beräknad repkostnad max 300 kr.

Utlåtande och beslut
Fpl har troligen kanat i sättningsögonblicket och ff har ej tillräckligt bestämt återfört fpl till rätt kurs. Bristande uppmärksamhet och ringa landningsvana har varit orsaken till haveriet.
Vingklaffen har reparerats genom F 1 försorg.
Kronan vidkännes kostnaderna.

F. Barkman
Fljch
G. Grönberg
haveriutredare
Sten Jansson
fljing

Till CVV för H-tillsyn, reparation.
Påbörjad 1961-12-11
Klar 1962-02-13.
Överlämnat till F 9 1962-08-06 som lån.
Återlämnat till F 7 1962-09-07.
Märkning 7-81 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Överfört till FFV-CVMV 1972-04-20 för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst