5075/SE-AIG, Sk 15

74 + 21 st civila som inhyrdes i Flygvapnet
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

5075/SE-AIG, Sk 15

Inläggav Leif Fredin » 21 sep 2013, 11:04

5075
Sk 15
Typ: Klemm Kl 35B
Tillverkare: Klemm Leichtflugzeugbau GmbH
Tillverkningsnummer: 1596
Registrerad SE-AIG

Överlämnat till Reservflygskola I 1939-12-11
Registreringsnummer 5075 (1940-07-06)
Märkning 5-116
Återlämnat till Örebro läns Automobil- och Flygklubb 1940-09-21
Senast redigerad av Leif Fredin 25 sep 2016, 11:40, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 15 nr 5075/SE-AIG

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 jun 2016, 19:04

Återlämnat till Örebro läns Automobil- och Flygklubb 1940-09-21
Se viewtopic.php?f=9&t=3885


Registrerad 1939-08-26 Örebro Läns Automobil- och Flygklubb, Örebro
Eo 1939-12- Rekvirerat av FV bas F5, civilreg
Eo 1940-07- Rekvirerat av FV som Sk15A nr.5075, kod F5-116, åter Örebro Läns Automobil- och Flygklubb, Örebro 1940-09-21 (utrustad för segelflygbogsering)
1942- - Uthyrt till Karlskoga Flygklubb, åter 1943- -
1943-11-12 H Peterson, Orsa (uthyrt till AB Flygtrafik 1946)
1947-06-27 W Sterner, Färila
1947-12-17 AB Gösta Forslund Aviation, Gävle
Innehavare 1947-12-17 Halle-Hunnebergs Flygklubb, Trollhättan
Haveri 1948-07-24 Svärdsjö, Stora Tuna, kom i nedsvep vid landningsövning.
Avreg 1952-05-29 Totalhaveri, köpt av Halle-Hunnebergs Flygklubb som reservdelar
Registrerad 1957-04-26 S Feltén, Göteborg (renoverat),
1958-04-21 Duells Aero, Göteborg
1958-05-21 I Thurén, K Fristedt, Cedervall & I Svensson, Skövde
1960-12-14 R Andersson, Fjugesta & I Andersson, Hallsberg
Lu 62-05-28
1962-09-05 G Olsson, Västerås
Avreg 1965-06-28 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år. Restaurerat och skänkt till FV-Museum, Malmslätt, målat som Sk 15A, nr 5081, kod F 5-122

>>visas dock kod F5-116. Cn 1596 har också annat sn, 5075 enligt Museets katalog 1996/2001.
Är det tal om två individer som är sammanblandade? >>

><planet på 60-talet var märkt F5-81 sn 5081.
Vet du om planets riktiga sn är 5075 eller 5081? >>

>>Det jag har kommit fram till är att flygplanet hade nr 5075 i flygvapnet, men när det hamnade på flygvapenmuseum har det målats med "falsk" märkning 5081 och F 5-81, vilket det aldrig haft i Flygvapnet. >>

Är det alltså så?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst