Sk 14 nr 686

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 686

Inläggav Leif Fredin » 02 okt 2013, 11:57

686
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 113

Ffg 1939-09-28
Godkänt 1939-10-06
Levererat till F 5 1939-10-08. Motor typ WwE3 nr 15350
Märkning 5-86
Märkning 5-186 (jämlikt Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Märkning 5-95 (jämlikt go nr 248 av 1940-06-08)
F 5 verkstad 1940-10-21 för liten översyn.
Formation 1940-11-07. Motor typ WwE3 nr 15364.

Haveri 1940-12-04.
Motor typ WwE3 nr 15364
Flygförare kadett Hedberg oskadad
Orsak till haveri: Hastigt barometerfall.
Skador flygplan: Höger vingbeklädnad deformerad å framkant. Glasen till strålkastare skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 4.000:- kr

F 5 verkstad 1940-12-05 för haverireparation.
F 5 formation 1940-12-09.

Nödlandning 1941-09-08
Motor typ WwE3 nr 15364
Flygförare flygelev Bonner oskadad
Orsak till nödlandning: Felbedömning av instrumentens utslag.

Haveri 1942-04-15. Märkning 5-95
Motor typ WwE3 nr 18709
Flygförare aspirant 27 Carl-G. Torell oskadad
Orsak till haveri: Kollision med skadat gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Vänster vinge skadad.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr

Haveri 1943-04-12. Märkning 5-95
Total gångtid 1024.15 tim
Motor typ WwE3 nr 18709
Total gångtid: 389.45 tim
Flygförare aspirant Birger Öström oskadad
Orsak till haveri: Kollision med Sk 14 nr 687 på grund av fpl 686 svängning, som ej kunnat förhindras till följd av dåligt fungerande broms.
Skador flygplan: Vingspets och propeller skadad.
Skador motor: Avgasröret skadat.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:-

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1.flyläraren, att fpl typ Sk 14 nr 95 och 96 kolliderat vid ofrivillig marksväng.

Aspirant Antoni anförde i huvudsak följande:
Han hade sista passet den 12/4 haft gruppflygning med fpl nr 96 och varit 3:a i grp. Det var vänstervarv och han landade alltså efter 2:an, aspirant Öström. Efter upplösningen hade han haft normalt avstånd till framför-varande fpl nr 95, men under planén före landning hade han haft högre hastighet än nr 95, varför sålunda av-ståndet successivt minskats. Landningen ansattes minst 1 spännvidd till höger om fpl nr 95. Fpl satte sig c:a 25 m bakom. I utrullningen hade han högre fart än nr 95 och rullade förbi detta fpl. Då han passerade, gjorde fpl 95 en sväng utåt höger och då han inte hann väja, kolliderade fpl. Härvid träffades stjärtpartiet på nr 96 av propellern på nr 95.

Uppläst och vidkänt:
Helge Antoni
Aspirant.

Aspirant Öström anförde i huvudsak följande:
Han var 2:a i grp och hade fpl nr 95. I landningen gjorde fpl en sväng utåt höger c:a 50 m efter sättningen. Han hade inte kunnat förhindra svängen, emedan vänster broms inte hade tagit. Han hade trampat vänster bromspedal i botten utan verkan och då ”pumpat”, också utan resultat. Vid körningen på marken före starten hade han prövat bromsarna. Därvid hade dessa fungerat något så när tillfredsställande.

Uppläst och vidkänt:
Birger Öström
Aspirant.

Aspiranterna Hommerberg och Muchow anförde i huvudsak följande:
De hade flugit fpl nr 95 1. resp 2. passet och under körning på marken märkt att bromsarna inte hade fullt normal verkan. Dock hade de fått den uppfattningen, att felet med bromssystemet inte var så stort, att de hade bort anmäla förhållandet för avdelningsläraren. De hade endast anmält felet för fpl:smekanikerna.

Uppläst och vidkänt
Stellan Hommerberg
Aspirant.
Roy Muchow
Aspirant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Otillräcklig verkan på bromsarna.

Ljungbyhed den 19/4 1943
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av samverkande omständigheter, för vilka ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 14/5 1943.
Åge Lundström
CFKS

Överlämnat till F 16 1944-04-01. Motor typ WwE3 nr 15363
Märkning 20-13
Till CVM 1946-02-18 för stor översyn, motorbyte. Montering av noshjulsinstallation.
Anmäld klar 1946-05-04. Motor typ WwE3 nr 18713 inmonterad.
Till F 16 1946-05-04.
Överlämnat till F 9 1946-05-07.

Totalhaveri 1948-07-15 på bana 33, F 9, Säve.

Kasserat 1948-08-25. Gångtid 1802 tim. Antal flygningar 4741 st
Senast redigerad av Leif Fredin 30 aug 2016, 14:33, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 686

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 nov 2013, 21:20

Leif Fredin skrev:Sk 14 686
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 113
Godkänt 1939-10-06
Levererat till F 5 1939-10-08
Märkning 5-86
.....
Till SAAB för modifiering. Nosställ monterat
Överlämnat till F 9 1946-05-02
Totalhaveri 1948-07-15 på bana 33, F 9, Säve. Fpl försett med noshjulsställ

Sk 14N
Vid landning F9 skadas nosstället, går på nosen...eld.
Märkning F9-86
Göransson var pilot och WwE3 nr. 15366 var inmonterad.
Ditskrivet:: Typen avses kasseras.

Tillägg:
Hård fart vid landningen , nosställ av , delvis brunnet (18480:-)
fur. Göransson
beteckningen var Sk 14N
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst