Sk 14 nr 687

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 687

Inläggav Leif Fredin » 02 okt 2013, 11:53

687
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 114

Godkänt 1939-12-15
Levererat till F 5 1939-12-16
Märkning 5-87
Märkning 5-187 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Märkning 5-96 (jml go nr 248 av 1940-06-08)

Haveri 1940-08-01.

F 5 verkstad 1940-08-01 för haverireparation.
Formation 1940-08-08.
F 5 verkstad 1940-12-02 för liten översyn. Motor typ WwE3 nr 15349 inmonterad
Formation 1940-12-12
F 5 verkstad 1941-07-10 för motorbyte. Motor typ WwE3 nr 18705 inmonterad

Haveri 1942-12-09 vid F 5 Ljungbyhed. Märkning 5-96, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 667.00 tim.
Motor typ WwE3 nr 18705
Total gångtid: 407 tim.
Ff asp 51 Jan-Olov Arman oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver vid landning.
Skador flygplan: Vingspetsarna och vänster skevningsroder tillbucklade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 900:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att fpl 96 skadats vid landning.

Löjtnant Ahlfors anförde i huvudsak följande:
Han befann sig vid märket den 9/12. Då fpl nr 96 i slutet av 2. passet ansatte landning på fullt normalt sätt. I sättningen erhöll fpl emellertid en relativt obetydlig studs, varvid fpl gick ner på höger vingen. Ff drog på fullgas och fpl svängde åt höger c:a 90° med höger vingspets mot marken samtidigt som det kraftigt stegra-des. Häreft vek sig fpl långsamt åt vänster och svängde c:a 135° åt vänster på några meters höjd och med vänstra vingspetse mot marken. Därefter tog fpl mark relativt mjukt, sedan ff dragit av gasen helt.

Uppläst och vidkänt:
Sten Ahlfors
Löjtnant.

Aspirant 51 Arman anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram för flygning den 9/12 2. passet branta svängar i sektor 15 med fpl typ Sk 14 nr 96. Beträffande landningens utförande vitsordade han 1. flyglärarens uppgifter, men tillade, att fpl i samband med studsen gick ner något på vänster vinge först, vilket parerades med motsatt sidoroder och fullgas. Härvid kom fpl att gå över på höger vinge.

Uppläst och vidkänt:
Jan-Olov Arman
Aspirant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Felmanöver från elevens sida. Med hänsyn till ff utbildningsståndpunkt synes han icke böra göras ansvarig för haveriet.

Ljungbyhed den 10/12 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
S-E. Lange
Protokollförare

Beslut:
Haveriet har förorsakats genom felmanöver av eleven, vilken icke kan göras ansvarig härför. Kronan vidkännes kostnaderna. Krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 21/12 1942
Åge Lundström
CFKS

Haveri 1943-04-12. Märkning 5-96
Total gångtid 895.55 tim
Motor typ Ww E3 nr 15356
Total gångtid: 812.30 tim
Flygförare aspirant 112 Helge Antoni oskadad
Orsak till haveri: Kollision med Sk 14 nr 686 på grund av fpl 686 svängning, som ej kunnat förhindras till följd av dåligt fungerande broms.
Skador flygplan: Stjärtpartiet skadat.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 5.000:-

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1.flyläraren, att fpl typ Sk 14 nr 95 och 96 kolliderat vid ofrivillig marksväng.

Aspirant Antoni anförde i huvudsak följande:
Han hade sista passet den 12/4 haft gruppflygning med fpl nr 96 och varit 3:a i grp. Det var vänstervarv och han landade alltså efter 2:an, aspirant Öström. Efter upplösningen hade han haft normalt avstånd till framför-varande fpl nr 95, men under planén före landning hade han haft högre hastighet än nr 95, varför sålunda av-ståndet successivt minskats. Landningen ansattes minst 1 spännvidd till höger om fpl nr 95. Fpl satte sig c:a 25 m bakom. I utrullningen hade han högre fart än nr 95 och rullade förbi detta fpl. Då han passerade, gjorde fpl 95 en sväng utåt höger och då han inte hann väja, kolliderade fpl. Härvid träffades stjärtpartiet på nr 96 av propellern på nr 95.

Uppläst och vidkänt:
Helge Antoni
Aspirant.

Aspirant Öström anförde i huvudsak följande:
Han var 2:a i grp och hade fpl nr 95. I landningen gjorde fpl en sväng utåt höger c:a 50 m efter sättningen. Han hade inte kunnat förhindra svängen, emedan vänster broms inte hade tagit. Han hade trampat vänster bromspedal i botten utan verkan och då ”pumpat”, också utan resultat. Vid körningen på marken före starten hade han prövat bromsarna. Därvid hade dessa fungerat något så när tillfredsställande.

Uppläst och vidkänt:
Birger Öström
Aspirant.

Aspiranterna Hommerberg och Muchow anförde i huvudsak följande:
De hade flugit fpl nr 95 1. resp 2. passet och under körning på marken märkt att bromsarna inte hade fullt normal verkan. Dock hade de fått den uppfattningen, att felet med bromssystemet inte var så stort, att de hade bort anmäla förhållandet för avdelningsläraren. De hade endast anmält felet för fpl:smekanikerna.

Uppläst och vidkänt
Stellan Hommerberg
Aspirant.
Roy Muchow
Aspirant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Otillräcklig verkan på bromsarna.

Ljungbyhed den 19/4 1943
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av samverkande omständigheter, för vilka ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 14/5 1943.
Åge Lundström
CFKS

Överlämnat till F 16 1944-04-01. Motor typ WwE3 nr 15356
Märkning 20-14
Till F 16 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1945-10-01
Klar 1946-01-10

Nödlandning 1946-04-01
Motor typ WwE3 nr 18162
Besättningen ff offasp, vpl furir 791-2-44 B.A.O. Nilsson (KS:1), fsig offasp, vpl furir 5124-1-45 E.H.J. Rebeling (KS:1) oskadad
Orsak till nödlandning. Oljetemp steg över max värde och motorn gick ner i varv

Överlämnat till F 4 1949-04-25

Haveri 1949-08-24
Motor typ Ww-E3 nr 18713
Flygförare fänrik 4113-1-43 Ulf Backman oskadad
Under flygning lossnade höger ruta i förarhuven och slungades mot stabilisatorn som skadades.

Kassationsförslag 1951-11-19 Gångtid total 1661 tim, efter LF 27 tim. Antal flygningar 3892 st.
Motor typ WwE3 nr 18713, gångtid total 1077 tim, efter SM 27 tim..
Anmärkningar: Då någon flygtid inte längre tas ut vid F 4 på fpl typ Sk 14, föreslås fpl med motor och propeller till kassation.
Kasserat 1951-12-18.
Senast redigerad av Leif Fredin 30 aug 2016, 15:11, redigerad totalt 3 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 687

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 nov 2013, 22:32

Sk 14 687

>>Till F 16 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-10-01, klar 1946-01-10>>

Men redan 1946-04-01 finns noterat
"blir motorbyte (motor då nr. 18162)
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 14 nr 687

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 nov 2013, 21:02

1949-08-24 verkar "nått" hänt för jag har noterat att det finns Bilder .
Har ej dessa och minns ej vad de ville visa. (min notering är från 1979 !)
Enda tillägg: motor nr. 18713.
Samt att planets ggt. då var 27 timmar... ja efter någon översyn antar jag.

Vad var intressant att visa å bilder på 687 från något som verkar inträffat 1949-08-24 ?

Help!
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst