Sk 14 nr 696

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 696

Inläggav Leif Fredin » 01 okt 2013, 10:50

Sk 14
696
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 123

Godkänt 1940-04-23
Levererat till F 5 1940-04-24 med motor typ WwE3 nr 15364
Märkning 5-196
Märkning 5-105 (jml go nr 248 av 1940-06-08)

Haveri 1940-07-05. Hastigt inträffade vindkast.
Motor: Ww E3 nr 15364
Besättning: ff flygelev Wallin oskadad, fs flygelev Hultin bröt höger arm.
Orsak till haveri: Hastigt inträffade vindkast.
Skador flygplan: Deformationer: båda propellerbladen, motorkåpa, samtliga motorplåtar, oljetank, vänster vinge (framkant), höger vingspets. Söndrat: motorfundament, pitotrörshållare, båda landningsställsbenen. Hål i vingbeklädnad under vänster tank samt vänster vänstertank.

Till SAABL 1940-07-06. Haverireparation.
Åter F 5 1940-11-05 med motor typ WwE3 nr 18718.

Nödlandning 1941-03-15. Märkning 5-105
Motor: Ww E3 nr 18718
Ff aspirant Berg
Orsak till nödlandning: Motorstopp, förgasarfel

Haveri 1942-01-22. Kollision med 645. Märkning 5-105
Ff aspirant 120 B. Ankarsvärd.
Orsak till haveri: På grund av felbedömning har ff av fpl Sk 12 645 påkört fpl Sk 14 696.
Skador flygplan: Diverse skador å båda vingarna och motorkåpan.
Skador motor: Skador å propeller samt 3. och 4. cyl.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr

Verkstad 1942-01-23. Haverireparation. Beräknades klar 1942-04-08

Haveri 1942-05-15. Vänster vingspets skadad vid landning.
Ff furir Allan Blomqvist oskadad

Till SAAB 1943 för modifiering. Nosställ monterat

Överlämnat till F 16 1944-04-22 med motor typ WwE3 nr 15362
Märkning 20-22
Överlämnat till F 8 1944-04-26 som lån

Haveri 1945-04-13. . Punktering på noshjul.
Motor: Ww E3 nr 15362
Ff kapten Åke Söderberg
Orsak till haveri: Punktering på noshjul.
Skador flygplan: Större skador på noshjulsinstallation, motorfundament, oljetank, nacakåpa och motorsköld.
Skador motor: 2 st cyl, bakre vevhuslock samt propeller kass.
Beräknad reparationskostnad: 12.000:- kr

Till CVM 1945-04-23 för haverireparation.
Klar 1945-08-23
Till F 8 den 1945-08-25
Överlämnat till F 9 1946-05-19. Motor typ WwE3 nr 15362.

Nödlandning 1947-01-23 under flygning F 7 – F 9. Motorstörning.
Motor: Ww E3 nr 15362
Vpl ff, furir Hans Bertil Resmark oskadad
Nödlandning på en stubbåker. Noshjulet bröts av och propellern tog mark.
Skador: Nosstället avbrutet. Höger landställshjul skadat. Motorring och motorplåtar deformerade. Pitotröret avslaget. Höger vingspets skadad. Propeller: Båda bladspetsarna böjda
Beräknad kostnad fpl: 3.500:- kr. Propeller 500:- kr. Summa 4.000:- kr

Till F 7 verkstad 1947-01-24 för haverireparation, motorbyte.
Klar 1947-11-05. Motor typ WwE3 nr 18713 inmonterad

Totalhaveri 1949-03-03 vid F 9.
Passagerarflygning med mekaniker. Under utrullning efter landning vek sig nosstället. Bana 00 på Sävefältet.
Ff löjtnant Sture Norén, passagerare furir Stig Jacobsson oskadade

Kasserat 1949-10-19. Gångtid 980 tim
Senast redigerad av Leif Fredin 30 sep 2015, 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 696

Inläggav Lars Larsson » 01 okt 2013, 20:30

Gångtid: 980 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Sk 14 nr 696

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 nov 2013, 21:46

Leif Fredin skrev:Sk 14 696
...
Till SAAB 1943 för modifiering. Nosställ monterat
Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-22
Överlämnat till F 8 1944-04-26 som lån

Haveri 1945-04-13. . Punktering på noshjul.
Skador flygplan: Större skador på noshjulsinstallation, motorfundament, oljetank, nacakåpa och motorsköld.
Ff kapten Åke Söderberg

Till CVM; liten översyn, reparation. Påbörjad 1945-04-19 (?), klar 1945-08-25
Överlämnat till F 9......


reparationen beräknades kosta 12000:-
och planet hade motor nr. 15362
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 14 nr 696

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 nov 2013, 20:16

Leif Fredin skrev:Sk 14 696
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 123
Godkänt 1940-04-23
Levererat till F 5 1940-04-24
....
Nödlandning 1947-01-23 under flygning F 7 – F 9. Motorstörning.
Nödlandning på en stubbåker. Noshjulet bröts av och propellern tog mark.
Skador: Nosstället avbrutet. Höger landställshjul skadat. Motorring och motorplåtar deformerade. Pitotröret avslaget. Höger vingspets skadad. Propeller: Båda bladspetsarna böjda
Vpl ff, furir Hans Bertil Resmark oskadad
Till F 9 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1947-01-23, klar 1947-11-05 (?)
.....
Kasserat 1949-10-19


Nödlandningen 1947-01-23 var vid Rosenborg (?) , landstället defekt, beräknades kosta 4000:-
Planet betecknas Sk 14N och är angivet tillhöra 2:a div F9.
Motornummer var fortsatt 15362
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 14 nr 696

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 nov 2013, 21:40

Leif Fredin skrev:Sk 14 696
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 123
Godkänt 1940-04-23
Levererat till F 5 1940-04-24
Märkning 5-196
......
Totalhaveri 1949-03-03 vid F 9.
Passagerarflygning med mekaniker. Under utrullning efter landning vek sig nosstället. Bana 00 på Sävefältet.
Ff löjtnant Sture Norén, passagerare furir Stig Jacobsson oskadade
Kasserat 1949-10-19


696 hade vid tillfället motor nr. 15362 (liksom 1945 och 1947)
Samt att beteckningen anges till Sk 14N

Tillägg:
På ett ställe finns WwE3 18718 angivet som motor här, men är troligen fel ,, nr. 15362 förekommer på alla andra ställen om detta haveri.
""troligen någon bult som skruvats av vid någon tidigare landning""
""Fpl. föreslås till kass. då typen skall utgå och rep. ej ekonomiskt lönande""
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst