Sida 1 av 1

Sk 14 nr 603

InläggPostat: 29 sep 2013, 09:07
av Leif Fredin
603
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 127
Levererat till F 5 1940-06-10
Märkning 5-103
Godkänt 1940-06-14
Märkning 5-109 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Överlämnat till F 8 1940-08-03 som lån
Återlämnat till F 5 1940-08-20
Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-1
Till CVM 1946-04-15 för liten översyn, motorbyte. Montering av noshjulsinstallation. Motor typ WwE3 nr 15345.
Anmäld klar 1946-06-21. Motor typ WwE3 nr 15363 inmonterad.
Till F 15 1946-06-28.
Överlämnat till F 15 1946-06-26 jämlikt fo B 74 av 1946-06-21.

Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1
Orsak: Brott på ingasventil, vilket förorsakat motorhaveri. Nödlandning utanför fältet.
Skadornas omfattning:
Fpl: Samtliga infästningsstöttor till nosstället deformerade. 1 öra på nosstället brustet. Båda vänster nedre fundamentrören böjda. Fundamentet skevt c:a 4 mm. Naca-kåpa tillbucklad. 2 st hål i brandskottet. 2 st bränsleled-ningar skadade.
Motor: Cylinder nr 6 med kolv och ventilhus deformerade.
Propeller: 1 blad böjt.

F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01
Skall iordningställas och överflygas till Skarpnäcks flygplats för att där användas för vissa rullningsprov på marken för Statens Tekniska Forskningsråds Bassängkommittés räkning enligt FF skrivelse MV M58-13 daterad 1951-10-27
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 1513 tim, efter LF 319 tim, antal flygningar 3958 st. Motor typ WwE3 nr 18723, gångtid total 1154 tim, efter SM 51 tim

Re: Sk 14 nr 603

InläggPostat: 01 okt 2013, 20:11
av Lars Larsson
Gångtid vid kassation: 1513 timmar

Re: Sk 14 nr 603

InläggPostat: 10 nov 2013, 22:01
av Bengt Ekbladh
Sk 14.. 603
>>Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1 .
…..
F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01 >>

Det var väl F15-1 ..603 som i maj 1951 på Skarpnäck , med SE-AZE ( Miles Martinet från Sv Flygtjänst )
deltog i ett prov/ test hur man skulle stoppa ett havererande plan i slutet av landningsbanan.
Detta genom att man i slutet av banan anlagt en vattenbassäng , som var tänkt skulle stanna planen.

Misslyckas när Sk 14N:s nosställ viker sig efter vattenkontakten.
Kanske inte så förvånande då det var ett ”6 foot drop” mellan landningsbanan och vattenbassängen.
”Specialmärkning” pga filminspelning märks.

Som nämnts kasseras planet 1952-04-23 .Då med 1513 ggt.

Det är väl pga att man inte rep. planet och inte heller hade behov av det?
Bengt

Re: Sk 14 nr 603

InläggPostat: 23 nov 2013, 20:20
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:603
Sk 14, 603
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 127
...
F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01
Kasserat 1952-04-23


1949-10-13 skadas stöttorna till nosstället...rep.
planet hade då 258 ggt

Re: Sk 14 nr 603

InläggPostat: 10 nov 2019, 21:44
av Bengt Ekbladh
Sk 14 nr 603
sent tillägg till Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1
….
603 hade då 1218 ggt, motor nr.15363 hade 1210 ggt
motorkrångel, nödl. 4 km utanför fältet...Johansson och Öberg oskadda
beräknad kostnad 3000:-
Planet kom från F20 46-06-28