Sk 14 nr 603

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 603

Inläggav Leif Fredin » 29 sep 2013, 09:07

603
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 127
Levererat till F 5 1940-06-10
Märkning 5-103
Godkänt 1940-06-14
Märkning 5-109 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Överlämnat till F 8 1940-08-03 som lån
Återlämnat till F 5 1940-08-20
Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-1
Till CVM 1946-04-15 för liten översyn, motorbyte. Montering av noshjulsinstallation. Motor typ WwE3 nr 15345.
Anmäld klar 1946-06-21. Motor typ WwE3 nr 15363 inmonterad.
Till F 15 1946-06-28.
Överlämnat till F 15 1946-06-26 jämlikt fo B 74 av 1946-06-21.

Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1
Orsak: Brott på ingasventil, vilket förorsakat motorhaveri. Nödlandning utanför fältet.
Skadornas omfattning:
Fpl: Samtliga infästningsstöttor till nosstället deformerade. 1 öra på nosstället brustet. Båda vänster nedre fundamentrören böjda. Fundamentet skevt c:a 4 mm. Naca-kåpa tillbucklad. 2 st hål i brandskottet. 2 st bränsleled-ningar skadade.
Motor: Cylinder nr 6 med kolv och ventilhus deformerade.
Propeller: 1 blad böjt.

F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01
Skall iordningställas och överflygas till Skarpnäcks flygplats för att där användas för vissa rullningsprov på marken för Statens Tekniska Forskningsråds Bassängkommittés räkning enligt FF skrivelse MV M58-13 daterad 1951-10-27
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 1513 tim, efter LF 319 tim, antal flygningar 3958 st. Motor typ WwE3 nr 18723, gångtid total 1154 tim, efter SM 51 tim
Senast redigerad av Leif Fredin 11 apr 2016, 10:45, redigerad totalt 4 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 603

Inläggav Lars Larsson » 01 okt 2013, 20:11

Gångtid vid kassation: 1513 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Sk 14 nr 603

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 nov 2013, 22:01

Sk 14.. 603
>>Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1 .
…..
F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01 >>

Det var väl F15-1 ..603 som i maj 1951 på Skarpnäck , med SE-AZE ( Miles Martinet från Sv Flygtjänst )
deltog i ett prov/ test hur man skulle stoppa ett havererande plan i slutet av landningsbanan.
Detta genom att man i slutet av banan anlagt en vattenbassäng , som var tänkt skulle stanna planen.

Misslyckas när Sk 14N:s nosställ viker sig efter vattenkontakten.
Kanske inte så förvånande då det var ett ”6 foot drop” mellan landningsbanan och vattenbassängen.
”Specialmärkning” pga filminspelning märks.

Som nämnts kasseras planet 1952-04-23 .Då med 1513 ggt.

Det är väl pga att man inte rep. planet och inte heller hade behov av det?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 14 nr 603

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 nov 2013, 20:20

Leif Fredin skrev:603
Sk 14, 603
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 127
...
F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01
Kasserat 1952-04-23


1949-10-13 skadas stöttorna till nosstället...rep.
planet hade då 258 ggt
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 14 nr 603

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 nov 2019, 21:44

Sk 14 nr 603
sent tillägg till Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1
….
603 hade då 1218 ggt, motor nr.15363 hade 1210 ggt
motorkrångel, nödl. 4 km utanför fältet...Johansson och Öberg oskadda
beräknad kostnad 3000:-
Planet kom från F20 46-06-28
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst