Sida 1 av 1

Sk 14A nr 5836

InläggPostat: 18 dec 2017, 18:50
av Lars Larsson
5836
Sk 14A
Typ: North American NA 16-4M
Tillverkad av SAAB, Linköping
c/n:
Tillverkningsår: 1942

1942 Till F5 Kod F5-130
1942-04-28 Godkänd
? Kod F5-176
? Totalhaveri, slog runt.
1947-09-29 Kasserad pga motorns tillstånd (Haveri ?).

Gångtid:

Re: Sk 14A nr 5836

InläggPostat: 01 mar 2018, 17:49
av Bengt Ekbladh
5836 Sk 14A
..
1942 Till F5 Kod F5-130..sen F5-176
1942-04-28 Godkänd
1947-04-28 Överlämnad F10
5836 då 713 ggt..motor nr. 3349 hade 321 ggt.
? ... ==? Totalhaveri, slog runt.
...
1947-06-05 ...5836 (737ggt) o motor 3349 (344ggt)...deformerad oljetank...
Är det detta som förandleder""Totalhaveri, slog runt.""

1947-09-29 Kasserad pga motorns tillstånd (Haveri ?).

Finns meruppgifter om Sk 14A 5836 skadeläge..vissa säger "Totalhaveri, slog runt."
Hittar inget mer än .deformerad oljetank.1947-06-05....vad kan du bidra med?

Re: Sk 14A nr 5836

InläggPostat: 01 mar 2018, 21:44
av Bengt Ekbladh
5836 Sk 14A
....
Tillägg:
5836 råkade ju ut för vissa incidenter under sin levnad...

Ex.. 1944-04-11 hände detta.
Explosion av eldsläckare ..(typ "snötrygg" )..det hände på marken...
kostnad satt till 8000:-
Motor då var nr. 3261.... inga ggt angivna.

Måste fråga er som läser detta...Tycker ni dessa uppgifter som jag ibland delger är intressanta/läsvärda?
Har rätt många incidenter med ibland kanske intressanta uppgifter
.....tex eldsläckare ..(typ "snötrygg")
Skulle faktiskt fråga efter någon som helst respons.......!

Re: Sk 14A nr 5836

InläggPostat: 02 mar 2018, 11:36
av Klas Andersson
Jodå !
JAG ! läser alla ! inlägg så fort dom kommer in ,både det Militära och Civila registret !
så visst finns det intresse ! ibland "guld värt" att kunna kolla historien om ett Plan !
Så fortsätt med vad du gör !

Re: Sk 14A nr 5836

InläggPostat: 02 mar 2018, 14:44
av Lars Sundin
Jo, dessa uppgifter är intressanta tycker jag. Till en del som tidsdokument, idag skulle en haveriuredare beskrivit omständigheterna mer neutralt än vad som framgår av tidigare ofta "moraliserande domar". Men man får använda sin fantasi vid läsningen. Och vi vet mer än man visste då.

Och det är inte lätt nu heller. att kort beskriva olycksorsaken vid exempelvis Gottröra-kraschen är inte lätt.

Re: Sk 14A nr 5836

InläggPostat: 02 mar 2018, 16:43
av Bengt Ekbladh
Sk 14A nr 5836
....
Tack Klas och Lars angående inlägg i Sk 14A 5836

Till Lars..Kolla 22124 J 22-1
Totalhaveri 1947-11-27 vid F 10...=vad sa pressen?..