Sida 1 av 1

623, Sk 12

InläggPostat: 22 sep 2013, 19:29
av Lars Larsson
623
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw44J Stieglitz
Tillverkad av Focke Wulf Flugzeugbau
c/n: 2291
Tillverkningsår: 1937

1937 Till F5 Kod F5-81
1937-07-02 Godkänd
? kod F5-23
? Till F1 kod F1-
1947-10-19 Haveri på F1. Bröts sönder i luften under segelflygbogsering.Ff furir Bernt Gustaf Palmblad hoppade, pass Rune Eriksson (civil) omkom.
1947-10-22 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 2554 timmar

Re: 623, Sk 12

InläggPostat: 27 sep 2013, 21:34
av Bengt Ekbladh
Vid detta haveri var motor nr. 28426 inmonterad

Re: 623, Sk 12

InläggPostat: 05 maj 2015, 21:09
av Bengt Ekbladh
623 Sk 12 - Haveri 1947-10-19, Västerås, Irsta kyrka
Havererade med lånat flygplan Passagerare dödad, föraren räddade sig med fallskärm.
Vid ett flyghaveri på söndagseftermiddagen i närheten av Västerås dödades artisten Rune Eriksson från Västerås.
Under eftermiddagen bedrevs övningar i segelflygning vid Västmanlands flygflottilj, varvid ett skolflygplan av typ SK12 användes att bogsera upp segelflygplan i luften. I dessa övningar deltog furiren (B.P.), som är väl utbildad i segelflygning, men däremot icke motorflygutbildad.
När övningarna avslutats tog (B.P.) olovandes skolflygplanet och startade. Han hade överenskommit med Eriksson att denne skulle medfölja som passagerare.
När flygplanet befann sig på ungefär 900 meters höjd i närheten av Irsta kyrka öster om Västerås övergick det av ännu okänd anledning i en ofrivillig brant dykning, under vilken övervingen lossnade. I dykningen kastades (B.P.), som icke var fastbunden, ur flygplanet, men kunde rädda sig med fallskärm. Erikson kunde däremot icke ta sig ur utan följde med flygplanet i marken och dödades.
Furir (B.P.) har dryga efterräkningar att vänta efter sitt synnerligen ansvarslösa tilltag. Utredning pågår.