22228 , J22

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22228 , J22

Inläggav Klas Andersson » 29 okt 2013, 21:34

22228

FFVS J22

Levererad 45-06-06, till F9, Kod: Röd M
Senare kod Röd X

Godkänd 45-06-22

Totalhaveri 45-12-06 vid Rörö i Bohuslän

Kasserad 45-12-15


skanna0020.jpg
skanna0021.jpg
skanna0022.jpg
skanna0023.jpg
skanna0024.jpg
skanna0025.jpg
skanna0026.jpg
skanna0027.jpg
skanna0029.jpg
skanna0028.jpg
Senast redigerad av Klas Andersson 30 okt 2013, 20:40, redigerad totalt 3 gånger.
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 22128 , J22

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 okt 2013, 22:56

J 22 22228

Redan i 1945-01- .. testas? Planet vid FFVS för att 1945-02-05 på FC råka ut för sönderblåst huv efter dykprov
Kostnaden blev 35000:- , det skall finnas bilder,och
Gångtiden var Bara 3 timmar både för plan o motor.
Motornumret är här angivet till 3105...MEN måste vara felskrivning för 1305

Haveriet var som Klas skriver 1945-12-06 med STW-C3 1305

Finns uppgifter vad proven vid FFVS och FC handlade om?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 22228 , J22

Inläggav Leif Fredin » 30 okt 2013, 11:38

Jag har inga uppgifter om att några speciella prov för FC skulle göras med 22228. Flygplanets slutmontering var avslutad 1944-12-29, under januari 1945 slutbesiktning och provflygning.
Havererade vid provflygning 1945-02-05 och reparerades vid FFVS.

Motornumret vid haveritillfället kan mycket väl vara 3105 om motorn var av typ TW C3, felskrivningen då troligen ”S” framför TW C3.

I en skrivelse från FFVS till F 9, F 13 och F 16 daterad 1945-01-08 efterfrågades flottiljernas önskemål angående märkning på de fpl som skulle levereras. F 9 svarade i skrivelse daterad 1945-05-29 att fpl 22228 skulle märkas röd X. (I samma skrivelse önskades för fpl 22112 att det skulle märkas röd V).
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 22228 , J22

Inläggav Leif Fredin » 13 mar 2014, 10:57

22228
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Nödlandning 1945-02-05 vid FFVS Bromma.
Motor: STWC3 nr 1305 (troligen)
Ff furir Ulf Dahlqvist skadad. Nyckelbensbrott, underarmsbrott och lindrig hjärnskakning.
Orsak till nödlandning: Sönderblåst huv
Orsak till haveri: Ff skadad av huven så han ej utförde riktig landning (flygplanet slog runt).
Skador flygplan: Propeller, överbyggnad, fena, sidoroder, vingar skadade
Beräknad reparationskostnad 35.000:- kr

Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Levererat till F 9 1945-06-06
Märkning 9-röd X
Godkänt 1945-06-20

Haveri 1945-12-06. Märkning 9-röd X
Motor: STWC3 nr 1305
Ff vpl vicekorpral Gunnar S. Zethelius omkom

Kasserat 1945-12-15. Gångtid 104 tim. Antal flygningar 141 st. Motor tp STWC3 nr 1305, gångtid 104 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst