Sida 1 av 1

22235 J 22-2

InläggPostat: 13 mar 2014, 15:26
av Leif Fredin
22235
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1945-02-27
Godkänt 1945-03-03
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Märkning 16-gul L

Överlämnat till F 10 1945-04-05

Haveri 1945-06-07.
Motor: STWC3 nr 1320
Ff kontrolling. Falk oskadad
Orsak till haveri: Vätskeslag

Totalhaveri 1946-07-05 vid Dalby (Torsby), Värmland. Märkning 10-gul E
Motor: STWC3 nr 1369
Ff kapten Stig E R Norlin (AFT) omkom

Kasserat 1946-09-17. Gångtid 115:15 tim. Antal flygningar 104 st.

Re: 22235 J 22-2

InläggPostat: 30 apr 2018, 19:40
av Bengt Ekbladh
22235 J 22-2
....
Totalhaveri 1946-07-05 vid Dalby (Torsby), Värmland. Märkning 10-gul E
Motor: STWC3 nr 1369
Ff kapten Stig E R Norlin (AFT) omkom
...
Totalhaveri 460705, 8 km O Dalby (Torsby), Värmland. På återvägen vid navigeringsflygning F10-F21-F10, har ff mött ett kraftigt åskväder och fpl har havererat på en bergshöjd i skogsbygden, varvid fpl, liggande rätt på vingarna, med hög fart och i 15 graders planévinkel slagit i marken och krossats. Motorn har slungats iväg 350 m. Huven var inte nödutlöst. Ff (kn Stig E R Norlin) (AFT) omkom. Orsaken till haveriet har inte kunnat fastställas med säkerhet. Under passage genom åskby har ff troligen flugit på lägsta höjd och därvid kolliderat med terrängen, som är mycket kuperad med toppar på en höjd av 500 m. Ff har genomfört flygningen utefter kortaste flygvägen, trots att meteorologen tillrått en omväg utanför åskfronten. Ff har startat flygningen trots kännedom om att radioförbindelse inte kunde upprätthållas. (SHK)

http://www.svfplhist.com/index.htm?s=21/21_1.htm
beräknad kostnad 300000:-