Sida 1 av 1

22216 J 22-1

InläggPostat: 12 mar 2014, 12:30
av Leif Fredin
22216
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1945-01-09 med motor typ STWC3 nr 1283
Godkänt 1945-01-15
Märkning 13-16
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Nödlandning 1945-07-17. Märkning 13-gul P.
Motor: STWC 3 nr 1283
Ff aspirant Wilhelm Peppler oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Orsak till haveri: Membramfel i förgasaren
Skador flygplan: Kropp skadad. Motorfundament och vinge kass.
Skador motor: 1 st cyl., 4 st vipphuslock, 1 st oljesump, 3 st ingasrör kass. Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 85.000:- kr

Till F 13 instruktionsverkstad 1945-07-19
Till CVA 1946-04-03 för reparation, liten översyn, motorbyte.
Ankom CVA 1946-04-06.
Påbörjad 1946-04-26. ”Fpl kombineras med vinge från fpl 22214, vilket är kasserat, och kropp från fpl 22216.”
Motor typ STWC3 nr 1397 inmonterad.
Klar 1946-10-12.
Till F 15 förråd 1947-05-14
Överlämnat till F 18 1947-07-02
F 18 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-10-20, klar 1950-01-26
Överlämnat till F 3 1950-12-13
Kasserat 1951-12-18. Gångtid total 440 tim, efter LF 105 tim. Antal flygningar 516 st.

Re: 22216 J 22-1

InläggPostat: 14 okt 2015, 18:53
av Lars Larsson
22216 har faktiskt överlevt, den placerades som bombmål på Fjällmossen vid Kolmården.
Bärgades till Flygvapenmuseum 1989.

/Lars Larsson

Re: 22216 J 22-1

InläggPostat: 04 jun 2018, 07:56
av Sven-Erik Jönsson
002-1171132.jpg
22216 som bombmål vid Fjällmossen, Kålmården. Foto Assar Alexandersson via Ingmar Hedblom.