22205 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22205 J 22-1

Inläggav Leif Fredin » 12 mar 2014, 10:47

22205
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-12-15 med motor typ TWC3 nr 3000
Godkänt 1944-12-23
Märkning 13-5
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA för liten översyn. Motor typ TWC3 nr 3895.
Påbörjad 1946-11-02. Klar 1947-01-25.
Överlämnat till F 5 1947-05-12 som lån
Överlämnat till F 18 1947-10-28

Totalhaveri 1947-11-05 vid Munkabo, Stenstad på Söderåsen. Märkning 18-blå B
Ff Sergeant Sven-Erik Möller (AFT) omkom.

Kasserat 1948-03-09. Gångtid 350 tim. Motor typ TWC3 nr 3895
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 22205 J 22-1

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 apr 2018, 20:56

22205 J 22-1
....
Totalhaveri 1947-11-05 vid Munkabo, Stenstad på Söderåsen. Märkning 18-blå B
Ff Sergeant Sven-Erik Möller (AFT) omkom.
...
Totalhaveri 471105 Munkabo, Stenstad på Söderåsen. Under övningsflygning i rote skulle ff (rotetvåa) öva luftstrid mot annat fpl. Omedelbart efter urgång ur trafikvarvet har fpl i brant dykvinkel slagit i marken och totalt söndrats. Vid nedslaget har brand utbrutit och varit så omfattande och temperaturen så hög, att största delen av lättmetallen i fpl och motor har smält. Ff (sg Sven-Erik Möller) (AFT) omkom omedelbart vid nedslaget. Orsak: Ff har - i stället för att som anbefallts, verkställa stigningen i molngluggar - under stigning kommit in i moln och där inte kunnat hålla fpl i normalt läge, ev pga ff ringa flygtid (3 tim 25 min) på fpltypen samt att fpltypen var svårflugen på instrument. Vid tillfället rådde flar, varför flygning endast fick ske i fältets omedelbara närhet. (SHK)
22205 var vid tillfället utlånat till F5...Dock märkt F13-rS....Plats sägs:: Klåveröd...>(Söderåsen)
I Kra hittar jag att det var hos F5 som man hittar haveriet 471105....dock inom parentes..(utlånat plan) och det står Thav ?
Bengt Ekbladh
 

Re: 22205 J 22-1

Inläggav Stig Jarlevik » 19 okt 2019, 15:18

Intressant frågeställning egentligen

Hann man märka om flygplanet till F18-blå B eller var det fortfarande märkt med sin gamla F13 kod?
Leif har uppenbarligen funnit belägg för att maskinen åtminstone tilldelades koden blå B, men blev den ommärkt?

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58


Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst