Sida 1 av 1

22144 J 22-1

InläggPostat: 10 mar 2014, 10:09
av Leif Fredin
22144
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-07-19
Godkänt 1944-07-29

Nödlandning 1945-01-15. Märkning 13-44
Motor: TWC3 nr 3480
ff vpl Gunnar Wallman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Orsak till haveri: Ff avsåg nödlanda på Norrköpings flygfält men kom för långt och buklandade utanför fältet
Skador flygplan: Kölstomme, landställsluckor, undre kroppspanel, sidoroder, O-sprygel mm. kass.
Skador motor: 1 st cylinder kass, 1 st cylinder skadad. 2 st propellerblad kass, 1 st propellerblad skadat.
Beräknad reparationskostnad 32.000:- kr

F 13 flottiljverkstad 1945-01-15; haverireparation
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
F 13 Fv; reparation, påbörjad 1945-01-15, klar 1947-01-10

Haveri 1947-04-09 vid F 11. Märkning 13-gul R
Motor: TWC3 nr 2999
Ff vpl furir resoffasp H T L Kolare (GFSU:2) lätt skadad

Orsak till haveri: Ff har landat på F 11 utan att förvissa sig om att landningsbanan var fri samt bromsat för hårt, varvid fpl slagit runt.
Skadornas omfattning: Fpl: Sidoroder och fena kassabla. Kapoteringsskydd, vingnock och huv skadade.
Kroppen troligen skev. Motor: Propellerbladen deformerade
Beräknad kostnad 5.500:- kr

Till CVA 1947-04-10 för reparation. Motor typ TWC3 nr 2999.
Påbörjad 1947-06-28. Motor typ TWC3 nr 3485 inmonterad.
Klar 1948-02-23.
Överlämnat till F 18 uppbörd 1947-11-06
Överlämnat till F 3 1948-10-11
Överlämnat till F 18 1948-11-25
Förrådsställt 1949-04-01
Kasserat 1951-03-01.