22128 J 22-1, S 22-3

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22128 J 22-1, S 22-3

Inläggav Leif Fredin » 07 mar 2014, 22:30

22128
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-05-20
Godkänt 1944-06-06
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-03-07. Märkning 16-blå C
Motor: TWC3 nr 3439
Ff aspirant Crona oskadad
Orsak till haveri: Banan ojämn och smal.
Skador flygplan: Infästning till landställsben bräckta. Landställ skadat. Höger vinge delvis krossad.
Skador motor: Propellerblad böjda.
Beräknad reparationskostnad 45.000:- kr

Till CVA; liten översyn, haverireparation. Påbörjad 1945-03-20, klar 1945-08-21
Överlämnat till F 10 1945-08-21
Märkning 10-blå F
Modifierat till S 22-3
Överlämnat till F 3 1946-01-25
Överlämnat till F 18 1947-05-06

Totalhaveri 1948-07-21 vid Skytteholm, Ekerö

Kasserat 1948-11-30. Gångtid 254 tim. Antal flygningar 313 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 22128 J 22-1, S 22-3

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 feb 2018, 20:16

22128 J 22-1, S 22-3
...
Totalhaveri 1948-07-21 vid Skytteholm, Ekerö....
Enl. Kra buklandar .Pettersson n. Rastaborg, Ekerö pga. oljebrist.
Märkning F18-rM..vid tillfället
Motor nr 3439 och planet hade då 256 ggt.
nr 3439 inmonterades i 22128 1944-03-23
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron