Sida 1 av 1

22122 J 22-1

InläggPostat: 07 mar 2014, 22:22
av Leif Fredin
22122
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-04-25
Godkänt 1944-04-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 18 1947-05-20
Till CVA 1947-09-08 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 2979.
Påbörjad 1947-09-29. Motor typ TWC3 nr 3254 inmonterad.
Klar 1947-12-30.

Totalhaveri 1949-08-05 vid Sövdeborg

Kasserat 1949-09-24. Gångtid 454 tim. Antal flygningar 511 st.

Re: 22122 J 22-1

InläggPostat: 10 feb 2018, 21:53
av Bengt Ekbladh
22122 J 22-1
....
Totalhaveri 1949-08-05 vid Sövdeborg.....I frågarsätter datumet..!
Kolla::
J 22 boken säger::
Motorhaveri, under övning i avancerad flygning har 22122 (F18-gul ?) drabbats av vevstaksbrott,
ff lyckas nå fram till fältet och buklandar....ff oskadad...Datum...1949-08-09
mina noteringar från Kra säger 1949-08-09 , med motor nr. 3254

Nu kan man ju säga att 4 dagars olika datum för haveri inte eg. har någon betydelse..?
Ville bara notera vissa olikheter som kan finnas vid vad vi berättar
Har ovanstående någon betydelse enligt Dig?