22109 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22109 J 22-1

Inläggav Leif Fredin » 03 mar 2014, 15:21

22109
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-01-28
Godkänt 1944-02-07

Haveri 1944-04-19. Märkning 9-39
Motor: TWC3 nr 3006
ff vpl Arvidsson oskadad
Orsak till haveri: Huven slitits loss under flygning (ej ordentligt låst)
Skador flygplan: Huven något demolerad.
Beräknat reparationskostnad 100:- kr

Haveri 1944-07-24. Märkning 9-39
Motor: TWC3 nr 3006
Ff sergeant Groeger
Mek: furir Ekberg
Orsak till haveri: Uraktlåtenhet från mek sida att innan starten kontrollera att fpl var flygklart.
Skador flygplan: Snäckväxeln förstörd.
Beräknad reparationskostnad 3.000:-kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA 1947-12-14 för liten översyn. Motor typ TWC3 nr 3407.
Påbörjad 1947-12-23.
Klar 1948-04-15.
Överlämnat till F 18 1948-04-15
Överlämnat till F 3 1948-10-15
Överlämnat till F 18 1948-11-25
Förrådsställd 1949-04-01 (Flygplankort RFB)
Kasserat 1951-03-01.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron