Sida 1 av 1

22103 J 22-1, S 22-3

InläggPostat: 03 mar 2014, 14:08
av Leif Fredin
22103
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Användes vid FFVS för prov från 1943-11
Prov med bombinstallation för 2 st 250 kg bomber 1944-01
Under februari har följande prov utförts: Jämförande prov mellan metallpropeller och finsk träpropeller.
Skjutprov för utrönande av tomhylsbehållarens tjänstduglighet.
Under juni månad har utprovning av kameror Ska 4, Hk 8, samt ksp kamera utförts.

Haveri 1944-06-06
Motor: TWC 3 nr 3020
ff kontrolling R. Löwenham oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under markkörning
Skador flygplan: Skador på hjulställ, sporrställ och propeller
Beräknat reparationskostnad: 10.000:- kr

Reparation hos A.B. Aerotransport.
Levererat till F 9 1944-12-27
Godkänt 1945-01-15
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-03-13. Märkning 9-gul C
Motor: TWC3 nr 3253
Ff kapten Nordström oskadad
Orsak till haveri: Marksväng vid landning.
Skador flygplan: Vänster vingkåpa och pitotrör skadade. Propellerbladen skadade.

Flygprov med Ska4 resp H8 kamera 1944-06
Överlämnat till F 3 1946-01-21
Typbeteckning S 22-3
Märkning 3-13

Haveri 1946-08-30
Motor: TWC3 nr 3253
Ff Offasp vpl furir K Hagerström (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Efter start blåste huven bort efter c:a 2 min flygning.
Skadornas omfattning: Fällbara huven nr 22-0312 bortsliten samt skador å stoppen nr 22-42956 V och 22-42956 H
Beräknad kostnad 2.780:- kr

Typbeteckning ändrad till J 22-1
Märkning 3-gul S
Till CVA 1946-12-17 för liten översyn. Motor typ TWC3 nr 3247.
Påbörjad 1947-01-09. Klar 1947-05-20.
Överlämnat till F 18 1947-05-29
Märkning 18-röd K
Kasserat 1950-09-30. Gångtid 607 tim. Antal flygningar 762 st.

Re: 22103 J 22-1, S 22-3

InläggPostat: 10 apr 2018, 17:50
av Bengt Ekbladh
22103 J 22-1, S 22-3
....
Om haveriet 1946-08-30

Huven blåser av vid start från fält 37, skulle mot F12

22103 hade då 239 ggt och motorn 250 ggt