Gåvor och donationer till SFF Arkiv och Bibliotek välkomnas!

Här kan Du annonsera flyg- och flyghistoriskt relaterade prylar och tjänster. SFF tar inget ansvar för lagda annonser utan alla affärer är helt en fråga mellan köpare och säljare.
Kommersiella annonser accepteras ej.
Den som agerar oseriöst på detta forum kommer att blockeras så snart SFF webbmaster får kännedom om att sådant förekommit.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gåvor och donationer till SFF Arkiv och Bibliotek välkomnas!

Inläggav Hans E Fredbäck » 14 sep 2008, 12:55

Tack Emil för Ditt initiativ till detta värdefulla forum!
Som komplement till medlemmarnas (och övriga Forum-läsares) privata affärsverksamhet på detta forum vill jag anlägga ett nationellt dokumentationshistoriskt perspektiv på "boksamlandet" och uppbyggnad av egna handbibliotek.


I anslutning till Emils goda förslag vill jag föreslå att SFF fortlöpande meddelar medlemmar och "läsare" att SFF Bibliotek och Arkiv välkomnar gåvor och donationer i form av pengar, böcker och andra arkivalier av flyghistoriskt intresse. . Vidare bör övervägas att bilda ett litteraturråd till Biblioteket som med stöd av ett nätverk (motsv.) och i samverkan med FVM arkiv och bibliotek kan förädla och förvalta en nationell beståndsförteckning (databas) efter samråd med Kungl. Biblioteket.
SFF Kansli , Arkiv & Bibliotek är av riksintresse och bör uppmärksammas och stöttas på alla upptänkliga sätt!
Biblioteket äger självfallet rätt att delfinansiera sin och SFF verksamhet genom överskottsförsäljning av litteratur.

(Mycket av det sagda sker säker redan idag, men en översyn är alltid nyttig)

TYCK TILL OM DETTA!

"Först när man inser hur lite man vet man vad man vet"! (Alf H.)
Hans-Erik Fredbäck
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Nya regler för skatteavdrag för donationer att förvänta ?

Inläggav Hans E Fredbäck » 21 sep 2008, 13:57

Besökte några museer i London förra veckan.
Noterade fokusering på gåvor och avdragsregler för donationer samt att det var fria inträden i de flesta fall. Dessutom bra museirestauranger.
Hälsningar
Hans-Erik
[/img]
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Christian S » 24 sep 2008, 21:14

Jag tycker det är helt okej. Själv har jag skänkt bilder, hemkörda videofilmer från flygdagar, tidningsartiklar m.m. till SFF trots att jag inte är medlem (än). Varför? Jo för att en intresseförening för flyg har bättre användning för detta material än mig i flera avseenden. Samtidigt ser jag det ur en arkiveringsaspekt.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 25 sep 2008, 08:19

SFF är mycket tacksamma för de gåvor i form av foton, böcker m.m. som föreningen erhåller. Vårt arkiv är verkligen mycket fint ordnat och ett besök rekommenderas om Du inte redan varit där.
Foton som vi erhåller skannas in och registreras i en databas med den information som finns tillgänglig om fotot. I registret är det möjligt att söka efter det man önskar. Idag finns det kompletta digitala fotoarkivet både i arkivet/Kansliet i Stockholm samt hos vår redaktör för Svensk Flyghistorisk Tidskrift och används flitigt. Dessutom finns fotoarkivet tillgängligt via vår hemsida, dock med lågupplösta bilder eftersom ju mer högupplösta bilderna är, ju mer plats krävs på servern och ju mer kostar det.
Vi är lika tacksamma för att få låna fotosamlingar för inskanning som för gåvor.
Jag vill här passa på att efterlysa foton på flygplatser, såväl flygfoton, som foton på byggnader, t.ex. civila flygstationer, terminalbyggnader, flygledartorn eller klubbstugor, både äldre foton och foton från idag. I vårt fotoarkiv har vi nämligen väldigt lite av denna typ av foton.

Tack alla som bidragit till att SFF idag har ett av de komplettaste flyghistoriska arkiven i landet.

/Sven-Erik Jönsson
ansv. SFF fotoarkiv
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Köp-, byt- och sälj

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst