21211 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21211 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 07:25

21211
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-05-31
Godkänt 1947-06-11

Haveri 1947-08-05
Motor: DB 605 nr 2173
Ff furir Månsson (GFSU:2) oskadad

Orsak till haveri: Hjul punkterat, landställsben fälldes in.
Skadornas omfattning: Höger vinge har veckats på översidan, sprygel 03313 deformerad, höger skevroders
yttre del deformerad, höger vingspets deformerad, spant sta 4665 höger frambom deformerad, antennfäste brustet, huvudställslucka främre 21.5550-01 deformerad, öra 21.2100-1032 brustet, länk 21.2100-0102 slagmärken, länk 21-2100-0110: öron för bult 21.2100-0106 avslitet resp deformerade, bult 21.2100-1033 krökt, manövercylinder H 21.4710-13 läck (sekundär skada) lager 21.4610-0506 deformerat och kluvet, kolvstång 21.4610-0507: gängor i nedre del deformerade, kolvstång eventuellt krökt.
Beräknad kostnad 6.000:-

F 12 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-08-05, klar 1948-01-12
Ankom till SAAB 1948-08-20 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Överlämnat till FF kontroll 1948-09-03
Avhämtat 1948-09-07
Till CVA; 400 tillsyn. Påbörjad 1950-12-28 (?), klar 1951-07-06

Haveri 1951-09-07. Buklandning vid F 12 fält, Kalmar.
Beräknade kostnader 30.000;- kr

Till F 12 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1951-09-07
Kasserat 1951-12-18. Gångtid total 452 tim. Antal flygningar 579 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 23:17, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21211 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 21:11

21211 J 21A-2 Haveri /buklandning 1951-09-07 - F12 Kalmar'
Händelseförlopp
Haveri vid landning i grupp efter uppdrag i ortsförsvar under eskaderövning.
Vid sättningen var landstället inte låst utan fpl föll ned på buken och under en 360 gr sväng rutschade längs banan.
Vid landningen var ff trängd, dels genom att rotech gjorde ett för snävt landningsvarv som förde ff på fel sida om rotech, dels av en vid banan uppställd jaktradar.
I landningen passerade rotens fpl på var sin sida om jaktradaranläggningen. Till följd av detta måste ff hela tiden ha sin uppmärksamhet riktad på rotech och underlät att kontrollera landställsindikatorerna.
Ff har troligen även samtidigt manövrerat landställ och vingklaffar, varvid hydraultrycket inte räckt till att låsa stället. (ff:fältfl.2, fu/GDSU:3)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst