Sida 1 av 1

21210 J 21A-2

InläggPostat: 21 feb 2014, 19:09
av Leif Fredin
21210
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-06-09
Godkänt 1947-06-11
Till CVM 1948-11-23 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-12-09.

Totalhaveri 1949-01-21 vid Törneby, F 12, Kalmar.
Ff kadett furir Adalbert G I von Rosen (GFSU:2) omkom.

Kasserat 1949-02-15. Gångtid 119 tim. Antal flygningar 153 st.

Re: 21210 J 21A-2

InläggPostat: 04 maj 2015, 21:05
av Bengt Ekbladh
21210 J 21A-2 – Haveri 1949-01-21, F12, Kalmar.
Händelseförlopp
Ff (AvR) ingick som rotetvåa i 1:a roten i en gupp som under divch ledning skulle öva förbandsflygning och låganfallsövningar.
Flygningen avslutades med ett skolmässigt dykanfall mot en lada i fältgränsen. Ingångshöjden var 3.000 m, dykvinkeln 45 grader och vädret bra. Ff har fortsatt i den ursprungliga dykvinkeln och kolliderat med marken i en flack bana, dykvinkel 10-20 grader varvid flygplanet mot den frusna marken totalt söndersplittrats (motorn återfanns 900 m från nedslagsplatsen). Ff omkom omedelbart.
Haveriorsak
Orsak till haveriet har inte kunnat fastställas. Då hastigheten i dykningen inte överskridit 650 km/t kan roderstörningar pga kompressibilitet inte ha förorsakat haveriet.
Det kan därför inte uteslutas att ff hastigt insjuknat eller haft flygplanet trimmat framtungt så mycket att ff inte kunnat följa rotech i dennes upptagning, ev till följd av att något föremål, t.ex. blindflygskärm, stuckit upp ur kartfickan och täckt reglagebocken, varvid en omtrimning hindrats. (ff: OK, vpl fu/GFSU:2)