av Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 21:05
21210 J 21A-2 – Haveri 1949-01-21, F12, Kalmar.
Händelseförlopp
Ff (AvR) ingick som rotetvåa i 1:a roten i en gupp som under divch ledning skulle öva förbandsflygning och låganfallsövningar.
Flygningen avslutades med ett skolmässigt dykanfall mot en lada i fältgränsen. Ingångshöjden var 3.000 m, dykvinkeln 45 grader och vädret bra. Ff har fortsatt i den ursprungliga dykvinkeln och kolliderat med marken i en flack bana, dykvinkel 10-20 grader varvid flygplanet mot den frusna marken totalt söndersplittrats (motorn återfanns 900 m från nedslagsplatsen). Ff omkom omedelbart.
Haveriorsak
Orsak till haveriet har inte kunnat fastställas. Då hastigheten i dykningen inte överskridit 650 km/t kan roderstörningar pga kompressibilitet inte ha förorsakat haveriet.
Det kan därför inte uteslutas att ff hastigt insjuknat eller haft flygplanet trimmat framtungt så mycket att ff inte kunnat följa rotech i dennes upptagning, ev till följd av att något föremål, t.ex. blindflygskärm, stuckit upp ur kartfickan och täckt reglagebocken, varvid en omtrimning hindrats. (ff: OK, vpl fu/GFSU:2)