21208 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21208 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 19:07

21208
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-06-06
Godkänt 1947-06-11

Haveri 1947-08-19
Motor: DB 605 nr 2357
Ff löjtnant C G Gyllenswärd (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Dikeskörning på grund av att bromsarna ej tog. Fel i hydraulsystem. Skadornas omfattning: Vänster yttervinge lokalt intryckt i nospartiet vid kollision med staketstolpe med inre deformationer i bakomliggande förband som följd. Vänster yttervinge starkt deformerad. Nosstället och båda huvudställen med manöverorgan och infästningar samt nedre
partierna av respektive landställsschakt deformerade och söndrade. Antennmasten lossbruten.
Beräknad kostnad 12.000:- kr

Haveri 1948-06-14 vid F 12 fält, Kalmar.

Kasserat 1948-07-14. Gångtid 65 tim. Antal flygningar 91 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21208 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 20:46

21208 J 21A-2 – Haveri 1948-06-14 vid F 12 fält, Kalmar.
Händelseförlopp
Vid landning hade flygplanet för låg planéhastighet och sjönk igenom från 5 m höjd, varvid höger landställ slogs av. Flygplanet fortsatte på vänster landställ och höger vingspets.
Rullningen slutade med en tvär högersväng, varvid såväl vänster landställsben som nosstället bröts och flygplnanet rutschade på buken. Ff oskadd.
Haveriorsak
I landningsplanén hade ff distraherats av ett flygplan typ Sk 14 som ff hade framför sig. Ff hade icke observerat att planéhastigheten gått ned under den normala 190-200 km/t till endast 160-170 km/t.
(ff:off-asp, vpl k/GFSU:1)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst