21207 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21207 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 19:05

21207
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-05-29
Godkänt 1947-06-07
Ankom till SAAB 1948-08-19 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Överlämnat till FF kontroll 1948-09-07
Avhämtat 1948-09-10

Totalhaveri 1950-07-10 vid Stäflö gods, Ryssby, 20 km norr Kalmar. Märkning 12-gul I
Ff löjtnant Harald V A Lilljeqvist (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1950-08-12. Gångtid 321 tim. Antal flygningar 401 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 23:14, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21207 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 20:40

21207 J 21A-2 Totalhaveri 1950-07-10, F12, Stäflö gods, Ryssby, 20 km N Kalmar.

Händelseförlopp
Under övning i enskild avancerad flygning på 3.500 m höjd kände ff (H L) efter urgång ur looping brandlukt i förarrummet.
Motorinstrumenten visade normala värden och säkringarna var utan anmärkning. Ff meddelade TL att han avsåg att buklanda på F12, kuperade motorn, slog ifrån huvudströmmen och bränslekranarna samt drog i utlösningen för brandsläckaren.
Samtidigt märkte ff att flygplanet var på väg nedåt och att höjdrodret inte hade någon verkan när han drog spaken åt sig. Plötsligt kände ff en dov duns bakom sig och såg bakåt en eldkvast bakom flygplanet.
Ff beslöt sig för fallskärmsutgång. Han försökte frigöra huven genom att dra i båda handtagen men först efter ett slag med handen lossnade huven. Ff företog utskjutning under tryckning på 2.000 m höjd med en fart av 450-500 km/t.
Först sedan ff fallit omkring 500 m, för att undvika kollision med flygplanet, drog han i fallskärmsutlösningen. Landning utan anmärkning.
Flygplanet tog i flack vinkel mark i en rågåker, studsade upp och slog ned i en klövervall, där utströmmande bränsle antändes.
Haveriorsak
Orsak till haveriet var bensinbrand i tankrummet, troligen på grund av läckage i bränsletankens gummisäck. Redan i ett tidigt skede av branden har de dukklädda roderytorna brunnit upp. (ff: lt/FFSU)

Not: Två dagar senare, 1950-07-12, omkom H L vid ett haveri med en "Storch"
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst