21186 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21186 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 17 feb 2014, 11:26

21186
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 15 1947-02-26
Godkänt 1947-02-28

Haveri 1947-07-15. Buklandning på F 17. Märkning 15-gul P
Motor: DB 605 nr 2312
Ff offasp vpl korpral Carl Gustav Lager (GFSU:1). Lindrig hjärnskakning, obetydligt krossår i hårfästet.
Orsak till haveri: Momentan motorstörning förorsakad av vatten genom att luftavskiljarens pendel kärvat i onormalt läge.
Fpl- och propeller totalhavererat.

Kasserat 1947-09-18
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21186 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 19:21

21186 J 21A-2 Haveri 1947-07-15, vid F17, Kallinge

Händelseförlopp
Haveriet inträffade vid F17 i Kallinge under landning.
Under insvängning för landning började fpl förlora fart och höjd samtidigt som kompressortrycket sjönk trots att gasspaken fördes fram helt. Ff inriktade sig på nödlandning på ett fält utanför flygfältet. Efter att ha legat i sväng rätade ff upp fpl och tog upp något för att komma över en lada i flygriktningen. Härvid gick motorn upp i varv som vid fullgas och ff satte kurs mot flygfältet.
När ff gjorde sig beredd att landa på flygfältet gav dock TLM per radio order om pådrag för nytt landningsförsök eftersom TLM bedömde höjd och fart för höga. Ff drog på och motorn tog normalt.
Med hänsyn till risken för förnyade motorstörningar under landningsvarvet drog dock ff åter av, fällde in landstället och ansatte buklandning. Härvid rutschade fpl på buken ca 200 m och vred sig därunder 180 gr.
Orsak till motorstörningarna har troligtvis varit en tillfällig kärvning i kompressorregulatorns slid.
(Ff: off.asp, vpl k/GFSU:1)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst