Sida 1 av 1

21167 J 21A-2

InläggPostat: 12 feb 2014, 11:32
av Leif Fredin
21167
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 15 1947-01-17
Godkänt 1947-01-30
Till F 12 som lån
Återlämnat till F 15 1947-06-02-

Haveri 1947-09-16
Motor: DB 605 nr 2224
Ff offasp vpl korpral L.E. Printz (GFSU:J) oskadad
Orsak till haveri: Fpl förbandslåda hade placerats lös på vingen. I starten passerade förbandslådan genom propellern.
Skadornas omfattning:
Propeller, två blad spetsarna böjda, mindre jack i framkanten.
Beräknad kostnad 2.040:- kr

Totalhaveri 1948-02-26 vid Frösätra, Husby-Långhundra. Kollision i luften med 21251. Märkning 15-blå I
Ff kadett Lars J. H. Carlander räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1948-05-14. Gångtid 140:10 tim Med motor typ DB 605 nr 2224

Re: 21167 J 21A-2

InläggPostat: 03 maj 2015, 19:09
av Bengt Ekbladh
21167 J 21A-2 - Haveri 1948-02-26, vid Frösätra, Husby-Långhundra s:n, Kollision med 21251

Haveri på grund av kollision i luften med 21251 vars ff (N.E J) omkom medan ff (L C) av 21167 kunde rädda sig genom fallskärmsutsprång.
En flygstyrka ur F15 utförde divisionsflygning på syrgashöjd (ca 6.000 m) F15 - Uppsala - Dalarna - F15 och i samband med passage av Uppsala hölls utkik efter ev fpl J26. Då en rote J26 från F16 upptäcktes erhöll ff (i 21167) som rotechef i 1:a gruppens 2:a rote order av divisionschefen att angripa. Rotetvåan i den anfallna roten har besvarat anfallet.
Händelseförlopp fpl 21167
Ff, som haft uppmärksamheten riktad på det anfallna fpl J26, har bakifrån-ovanifrån kolliderat med sin rotetvåa som på egen hand inlett anfall och helt överraskande dykt upp framför sin rotechef.
Vid kollisionen blev flygplankroppen böjd åt vänster. Det gick inte att nödfälla huven som hängde på ena sidan. Därigenom osäkrades inte stolutskjutningen. I samband med att fpl gick i ryggspin har ff lyckats ta sig ut genom den delvis öppnade huven.
Vid utsprånget har ff hamnat under det fallande fpl varför han väntat med att utlösa fallskärmen. När fpl inte ändrade rörelseriktning och marken närmade sig har ff utlöst fallskärmen. Utlösningschocken har ff upplevt endast som ett kraftigt ryck i axlarna.
Fpl slog ned inte långt från ff:s landningsplats. (Ff: OK, vpl fu, GFSU:2)
Händelseförlopp fpl 21251
Rotetvåan i J26-roten har - trots order från sin rotechef om återsamling - besvarat anfallet.
Härvid har ff (i 21251, rotetvåa i den anfallande roten) inte följt sin rotechef utan på egen hand igångsatt ett anfall. Härvid har fpl 21251 snett bakifrån-ovanifån påkörts av 21167 som med höger vinge kolliderat med flygkroppen och vänster vinge på 21251.
Vid kollisionen synes ff ha skadats och slagits medvetslös. Huven har inte nödutlösts och stolutskjutningen har aktiverats först i samband med nedslaget.
Fpl har i brant dykvinkel träffat marken och fattat eld, varvid ff omkommit. (Ff: OK, vpl fu/GFSU:2)
Haveriorsak
Orsaken till haveriet har varit att ff i 21251, sannolikt avsiktligt, brutit mot gällande bestämmelser och inte följt sin rotechef utan på egen hand utfört ett anfall.

Se http://www.svfplhist.com/