21131 J 21A-1

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21131 J 21A-1

Inläggav Leif Fredin » 09 feb 2014, 18:22

21131
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1946-07-01
Godkänt 1946-07-08
Överlämnat till F 15 1946-07-20 som lån

Nödlandning 1947-01-13 vid F 15
Motor: DB 605 nr 2228
Ff förvaltare Ellenfors (AFT) oskadad

Orsak till nödlandning. Oljetrycket gick ned till 0. Ledningsfel.

Nödlandning 1947-01-20 vid F 15
Motor: DB 605 nr 2228
Ff förvaltare Ellenfors (AFT) oskadad

Orsak till nödlandning. Kylvätske- och oljetemperatur kunde ej hållas inom tillåtna gränser.

Återlämnat till F 9 1947-04-15

Totalhaveri 1947-08-07 vid bana 22, F 9 Säve. Märkning 9-röd C.
Motor: DB 605 nr 2228
Ff furir Klausson /FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Vid utkörning till start uppstod eld i fpl, varvid motor, förarplats och vingar skadades.

Kasserat 1947-09-18. Gångtid 107:30 tim. Antal flygningar 135 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21131 J 21A-1

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 maj 2015, 21:15

21131 J 21A-1 - Haveri 1947-08-07, Säve
Händelseförlopp
Haveri på bana 22 på F9 i Säve pga brand vid start.
Fpl hade tankats föregående dag. Ff övertog fpl varmkört av 1:e mek och kontrollerade reglage och temperatur. Därpå körde ff ut till start.

Plötsligt hördes en dov knall från motorn. Omedelbart efter insvängning på bana 22 kände ff brandlukt och upptäckte brand i höger vinge och på marken under fpl. Pga brandens intensitet lämnade ff snabbt fpl utan att hinna kupera motorn eller stänga bränslekranen.
Motorn stannade dock av sig själv efter en minut. Elden spred sig snabbt genom att bränsle tycktes strömma fram till brandstället. Trots att skumbil snabbt var på plats var elden mycket svår att släcka. Detta var möjligt först sedan hål slagits i motorplåtarna.

Brandorsaken kunde ej med säkerhet fastställas. Provtryckning av bränslesystemet efter branden visade att detta var tätt. Det har dock hänt att övertankning kan ske genom hävertverkan hos urluftningsröret. En mindre mängd bränsle har därvid kunnat rinna ur röret; dock inte de mängder som runnit vid branden. Om räddningsstyrkan varit utrustad med lansformat verktyg hade man kunnat slå hål i motorplåtarna och snabbt kunnat få elden under kontroll.(Ff: fu/FFSU)

se....http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst