Sida 1 av 1

21118 J 21A-1

InläggPostat: 09 feb 2014, 11:44
av Leif Fredin
21118
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1946-06-13
Godkänt 1946-06-20

Haveri 1948-06-14 vid F 9. Buklandning.

Kasserat 1948-11-18

Re: 21118 J 21A-1

InläggPostat: 09 feb 2014, 22:22
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:21118 J 21A-1
...
Haveri 1948-06-14 vid F 9. Buklandning.
Kasserat 1948-11-18

Huvudstället kunde inte fällas ut.
Beräknad kostnad 2000:-
21118 hade då en ggt av 145,25 , med motor 2079.
Tillhörde 3:e div.

Re: 21118 J 21A-1

InläggPostat: 10 feb 2014, 23:06
av Bengt Ekbladh
Hittade lite till om:
21118 J 21A-1
Planet kontrollerat av TBA-avdelningen 1946-03-15
Anmält till besiktning 1946-05-10 av SaabT-kontroll.
Överlämnat till F9 1946-06-13
Provflygare Lambert Meuller
21118 hade då 10+1 flygningar på 2,20 tim.
Motor (nr. 2042 överstruken, ev varit imonterad?) nr. 2079
Samma motor som var monterad vid haveriet 1948-06-14
Propeller nr.2017 ( VDM-9-12189 )
Godkänt 1946-06-20
Kasserat 1948-11-18 (Mv 89:290)

Re: 21118 J 21A-1

InläggPostat: 02 maj 2015, 20:23
av Bengt Ekbladh
21118 J 21A-1 –
Haveri 1948-06-14, F9 fält, Säve
Händelseförlopp
Haveriet inträffade under navigeringsflygning i rote pga motorstörningar.
Vid ingång för landning efter roteflygning kunde ff trots normalt hydraultryck ej få ut landstället utan endast nosstället. Trots upprepade försök var landställsluckorna till huvudstället stängda.
Efter inspektion i luften beordrade divch buklandning på fältet till vänster om märket. Ff verkställde sättningen i gräset men fpl rutschade över bankorset och stannade snabbt sedan det tvärat åt vänster.
Haveriorsak
Orsaken till haveriet var att vid montering av nytt ventilbatteri till huvudlandstället före flygningen hade anslutningen till reglagearmen skett felaktigt varigenom huvudstället ej kunde fällas ut. (Ff:fu/GFSU:1)

se....http://www.svfplhist.com/