21326 A 21A-3

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21326 A 21A-3

Inläggav Leif Fredin » 04 mar 2014, 10:42

21326
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 7 1948-03-01
Godkänt 1948-03-09
Överlämnat till F 6 1948-05-10
Ankom till SAAB 1948-06-09 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Överlämnat till FF kontroll 1948-08-04
Avhämtat 1948-08-05
Till CVM 1949-04-26 för modifiering jämlikt FF skrivelse MV H 756:35 av den 17.12.48.
Från CVM 1949-06-28

Haveri 1950-05-31 vid F 6. Märkning 6-blå H

F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1950-06-13, klar 1950-10-09
Till CVM för införande av installation för fälltankar och startraketer. Påbörjad 1950-12-29, klar 1951-02-12
F 6 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1953-01-26 (?), klar ?

Haveri 1953-12-01 vid F 6 fält, Karlsborg. Märkning 6-blå H
Gångtid total 534 tim
Motor typ DB605 nr 2638.
Gångtid total 388 tim, efter SM 134 tim.
Ff kapten Heimer (FFSU) oskadad

Kort sammanfattning över händelseförloppet,
Vid start i rote under mörker märkte ff i rotechfpl efter det att fpl lättat och han fällt in stället, att motorn icke drog normalt. Ff, som bedömde det vara ovisst, om han skulle kunna stiga över mask i banans förlängning, drog av gasen och landade på banan med infällt ställ. Vid landningen antändes bränsle, som strömmat ut från ett brustet insprutningsrör. Branden släcktes snabbt av räddningsstyrkan, som var framme vd fpl mindre än 2 min efteråt. Ff erhöll inga skador.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Motorn synes ej ha haft normal effekt i starten p g a att varvet troligen varit c:a 200 varv för lågt. Nedgången i effekt efter lättningen kan ha orsakats av att insprutningsrör till cyl 1 då brustit. Dessa fel ha då samverkat och givit onormalt låg starteffekt.
Hur och när den bristande överensstämmelsen mellan varv och kompressortryck uppkommit har icke kunat konstateras.

Materielskadornas omfattning
Frambommar med landställsinfästningar och luckor svårt skadade.
Tunga bombstället förstört.
Nosställsluckorna deformerade.
Vänster vinge kassabel p g a skador på framkanten efter kollision med banljus.
Propellerbladen skadade.
Insprutningsrör cyl. 1 brustet.
Diverse brandskador.
Beräknad reparationskostnad 14.000:- kr

Kasserat 1953-12-19.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst