21304 A 21A-3

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949.1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21304 A 21A-3

Inläggav Leif Fredin » 03 mar 2014, 12:21

21304
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 7 1947-12-05
Godkänt 1947-12-15
Överlämnat till F 6 1948-07-30
Ankom till SAAB 1948-08-04 för förstärkning av vapeninstallationen i nos och bommar.
Överlämnat till FF kontroll 1948-08-30
Avhämtat 1948-08-30
Till CVM för införande av installation för fälltankar och startraketer. Påbörjad 1950-12-05, klar 1951-02-01

Haveri 1951-03-30 vid F 6 Karlsborg. Märkning 6-blå N.
Motor typ DB 605 nr 2136.
Ff furir Alf Magnus Henriksson (AFT) oskadad.

Under landning på bana 06 vid fljflygfältet slog huvudhjulstället i en snövall utanför banändan och knäcktes, så att landningen kom att ske på noshjul och bakbommarna.

F 6 flottiljverkstad; reparation Påbörjad 1951-04-16 (?), klar ?
F 6 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-07-09 (?), klar ?

Haveri 1953-02-04 vid F 6, Karlsborg
Motor typ DB605 nr 2310
Ff: överste Björn Bjuggren (AFT) oskadad

Vid start från F 6, bana 24, för bombfällningsövning förlorade fpl höjd under landställets infällning. Propellerspetsarna träffade banan c:a 530 m från pådragspunkten och slogs av. Ff drog av gasen och buklandade på banan.
Ögonvittne på hangarplattan uppger att det såg ut som om fpl ”lättade genom att fälla in stället”. Motsvarande iakttagelser har emellertid samma eftermiddag gjorts vid flera andra starter som förlöpt utan anmärkning. Troligen föreligger därför någon synvilla. Iakttagelsen synes sålunda icke med säkerhet jäva ff bestämda uppfattning att fpl redan lättat då infällningsmanövern påbörjades.

Utlåtande
Haveriorsak: för tidig infällning av landstället till följd av felbedömning av farten.
Haveriet har orsakats av felbedömning av ff. Med hänsyn till att ff på grund av sin tjänst såsom eskch flyger alla esk olika krigsfpltyper (fyra st) kan ff flygtrim på varje särskild typ icke alltid vara fullgod.

Skadornas omfattning
Propellerbladen avslagna och bockade. Samtliga landställsluckor trasiga eller deformerade. Kraftiga intryckningar på undersidan av vänster och höger frambom vid spant sta 4180 och 4489. Skarvspant, spant sta 6370 samt stringers å höger frambom deformerade. Skalplåten sönderslagen på flera ställen av de avslagna propellerspetsarna. Tunga bombstället skadat.
Beräknad reparationskostnad kr 8.000:-

Kasserat 1953-05-21. Gångtid total 423 tim. Antal flygningar 604 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21304 A 21A-3

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 jun 2019, 14:45

21304 A 21A-3
...
Bild::
Haveri 1951-03-30 vid F 6 Karlsborg. Märkning 6-blå N.
https://digitaltmuseum.se/021017802381/ ... rare-furir

21304 reparerades , för att senare, Totalhaverera 1953-02-04 vid F 6
Ff: överste Björn Bjuggren (AFT) oskadad
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6596
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst