21290 A 21A-3

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21290 A 21A-3

Inläggav Leif Fredin » 03 mar 2014, 09:49

21290
A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 7 1947-11-05
Godkänt 1947-12-04 (som B 21A-3)
Överlämnat till F 6 1948-05-10
Till CVA 1948-11-12 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Påbörjad 1948-11-21.
Klar 1948-12-01..
Till CVM 1949-06-10 för modifiering jämlikt FF skrivelse MV H 756:35 av den 17.12.48.
Från CVM 1949-08-13
Till CVM för införande av installation för fälltankar och startraketer.
Påbörjad 1950-12-01.
Klar 1951-01-27
Till CVA för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1951-02-22 (?), klar 1951-08-17

Haveri 1953-03-23 vid F 6 fält Karlsborg. Märkning 6-blå M
Gångtid total 536 tim
Motor typ DB 605 nr 2639, gångtid total 342 tim, efter SM 144 tim
Ff vicekorpral Per-Olof Wahlin (GFSU:1) oskadad

Kort sammanfattning över händelseförloppet,
Vid landning har ff ej kunnat få ut klaffarna p g a lågt hydraultryck, under utrullningen fungerade bromsarna utan anmärkning. Under tillbakakörning på taxibanan har ff ägnat hela sin uppmärksamhet åt att undersöka klaffarna, varför han ej i tid uppmärksammat att fpl girade. Först när fpl med höger hjul var helt utanför taxibanan försökte ff häva svängen, men p g a mjukt gräsfält och dålig bromsverkan lyckades detta icke utan fpl passerade över ett dike där landstället slogs av.

Bild

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet har förorsakats av ff ouppmärksamhet och bristande erfarenhet.
Ff har i ett läge, där han p g a för lågt hydraultryck bort ägna största delen av sin uppmärksamhet på körningen på marken, i stället koncentrerat sig på klaffmanövreringen och därigenom ytterligare sänkt det för bromsning tillgängliga hydraultrycket.

Skadornas omfattning:
Huvudställ och nosställ brutna, omfattande skador på infästningar i bommar och nos.
Samtliga landställsluckor kassabla
Kroppsbombställ deformerat.
Högra vingen skadad vid spetsen.
Höjdrodret deformerat.
Propellern deformarer (motorn i övrigt u a).
Omfattande skador i nos, bommar och mittvnge (orsakade av huvud- och nosställsben).
Beräknad reparationskostnad 26.000 kr

Kasserat 1953-05-21. Gångtid total 536 tim. Antal flygningar 751 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst