21279 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21279 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 02 mar 2014, 11:33

21279
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-09-29
Godkänt 1947-10-03
Ankom till SAAB 1948-08-20 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Överlämnat till FF kontroll 1948-09-01
Avhämtat 1948-09-03

Totalhaveri 1948-10-12 i närheten av F 3 fält, Malmen. Buklandning.
Ff aspirant 5836-1-45 S G Jansson (GFSU:2) oskadad.
Motorstörning under höjdflygning
Skador fpl: Flygkroppen avbruten i höjd med instrumentbrädan, för övrigt de vid buklandning vanliga skadorna.
Skador prop: Kassabel

Kasserat 1949-01-15. Gångtid 85 tim. Antal flygningar 108 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 23:28, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21279 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 maj 2015, 19:45

21279 J 21A-2 Haveri 1948-10-12 - På fältet i förlängningen av bana 23 – F3
Händelseförlopp
Under flygning som säkerhetsförare (åt ff som utförde blindnavigering på hög höjd) sjönk kompressortryck och varvtal. Propellerklockan vandrade bakåt mot större stigning, varför ff ställde om till "manuell" och reglerade varvtalet till 2.300/min.
Ff råddes av rotechefen att gå till F3 men radioförbindelsen var svag och dålig. Vid anrop till F3 anvisades bana 19 för landning vilket ff hann kvittera innan radioförbindelsen helt bröts.
Vid landningsplanén kom ff med 300 km/t på för hög höjd in över granskogen öster om fältet och hade svårt att orientera sig var bana 19 låg. Då ff kände till bana 23 girade han något för att söka landa på denna bana.
Ff hade ställ och full klaff ute men sedan halva banan passerats förstod han att han inte skulle kunna landa med den fart han hade, varför han drog på gas för att “gå om”. Därvid svarade inte motorn på gaspådrag.
Ff tog då in landstället för buklandning. Farten var tillräcklig för att knappt komma över staketet i fältgränsen. Vid buklandningen bröts kroppen i höjd med instrumentbrädan.
Ff klarade sig oskadd. (ff: off.asp, vpl k/GFSU:1)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst