21272 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21272 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 02 mar 2014, 11:28

21272
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-10-18
Godkänt 1947-10-24
Till CVM 1948-11-06 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-11-19
F 12 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1951-04-12 (?), klar 1951-06-19

Totalhaveri 1952-07-08 vid Igersdela, nordväst Tvärskog station. Märkning 12-röd O.
Gångtid 566 tim.
Motor typ DB605 nr 2170 gångtid totalt 392 tim, efter SM 177 tim
Ff fänrik Jan Olof Trydemar (GFSU 3) omkom

Kort sammanfattning av haveriet.
Fänrik Trydemar startade kl 1058 den 8/7 1952 från F 12 för ett övningspass avancerad flygning över Tvärskog (20 km västsydväst Kalmar). Kl 1105 anmälde T. motorstopp, varefter han utförde fallskärmshopp, som dock misslyckades.

Kasserat 1952-12-10.
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 20:58, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21272 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 maj 2015, 19:37

21272 J 21A-2 - Haveri 1952-07-08 - Igersdela, NV Tvärskog s:n
Händelseförlopp
Under övning i avancerad flygning har motorstopp inträffat.
Ff (fk T) har på 200-500 m höjd utfört katapultutskjutning men har därefter inte utlöst fallskärmen utan dödats vid nedslaget mot marken.
Fpl har tagit mark i flack dykvinkel, ca 10 gr. Brand utbröt inte vid nedslaget.
(ff: fk/GFSU:3)
Haveriorsak
Orsaken till haveriet har varit att styrstift till vevlagerskålen för vevstake 7 har lossnat och via propellerväxel och oljekanaler kommit in i propelleromställningsväxeln som därvid skadats så svårt att propellern låsts fast.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst