av Bengt Ekbladh » 06 maj 2015, 19:21
21262 J 21A-2 Haveri 1948-09-09, Glöstorp, 6 km SO F9, Säve
Händelseförlopp
Ff (RR) startade sist i 3 div F12, som startade rotevis från F9 för flygning till F10.
Efter starten som skett normalt har ff lagt flygplanet i svag stigning och påbörjat en relativt brant vänstersväng, sannolikt för att fortast möjligt ansluta till sin rotechef.
Härvid har ff kommit in i regnmoln (molnhöjd 200-250 m, disigt) och förlorat marksikten. Ff har därefter uppenbarligen tappat kontrollen över flygläget varvid fpl vikt sig och sannolikt i begynnande högerspinn tagit mark i brant dykvinkel, varvid flygplanets bränsletankar exploderat.
Ff omkom vid nedslaget.
Haveriorsak
Orsaken till haveriet har varit att ff i moln troligen legat i brant vänstersväng och då KH inte varit monterad varit hänvisad till endast girindikator som med hänsyn till den korta tiden från starten tills flygplanet kom in i moln troligen inte givit korrekta utslag.
Ff:s instrumentflygträning under sommarhalvåret har även varit ringa.
(ff: serg/FFSU)