21261 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21261 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 14:19

21261
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-08-22
Godkänt 1947-08-28
Ankom till SAAB 1948-08-19 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Överlämnat till FF kontroll 1948-09-01
Avhämtat 1948-09-03

Totalhaveri 1950-06-02 vid Mönsterås. Märkning 12-röd I.
Ff vicekorpral S. B. L. Nilsson räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1950-06-28. Gångtid 226 tim. Antal flygningar 271 st
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 23:22, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21261 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 maj 2015, 19:18

21261 J21A-2 Haveri 1950-06-02, Kronobäck, nära Mönsterås Motorstopp pga oljeläckage. Fsk-hopp. Ff (SBLN) undkom oskadd
Haveriet
Haveri pga motorstörningar under navigeringsflygning med beräkningar i luften varvid flygläraren kontrollerade vändpunkterna.
Händelseförlopp
Efter 50 min flygning låg flygplanet över Kalmarsund på 1.000 m höjd och ff (SBLN) fick nya order av flygläraren.
Innan ff påbörjand sina beräkningarkontrollerade han motorvärdena som var normala. Strax därpå meddelade flygläraren över radio att fpl hade en rökstrimma efter sig och beordrade ff att flyga till basen och landa.
Kylvätsketemperaturen var normal men när ff skulle stiga var kompressortrycket på fullgas endast 77 mm/Hg. Strax därpå började motorn hacka (och flygplanet att skaka kraftigt) för att därefter helt stanna.
Ff erhöll av flygläraren order att hoppa. Höjden var då 1.500 m.
Ff stängde bränslekranarna, drog i nödutlösningen för huven, satte fötterna i byglarna, fick med ett kraftigt knytnävsslag huven att försvinna bakåt, drog i utskjutningshandtaget, böjde sig framåt och fick därigenom ett kraftigt slag i bröstet av armarna och knäna. Utskjutningen upplevde ff som om flygplanet sjönk under honom.
Sedan stolen separerats drog ff i fallskärmsutlösningen och landade mjukt i dyn vid strandkanten till en liten sjö.
Flygplanet slog ned i nysådd åker i rättvänt läge under flack dykvinkel (gropen var endast 40 cm djup), rutschade 50 m till ett dike, där nosen slets av. Resten fortsatte ytterligare 30 m och kolliderade med ett träd samt fattade eld.
Haveriorsak
Haveriet har förorsakats av oljeläckage, vars plats inte kunnat rekonstrueras pga att motorn helt förstörts av eld. Genom oljebrist har motorn sedan skurit. (ff:stamff, vk/GFSU)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst