21240 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21240 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 25 feb 2014, 11:24

21240
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 15 1947-10-07
Godkänt 1947-10-15
Till CVM 1948-08-31 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-09-18 (?)

Totalhaveri 1949-02-21 vid Långmyran, Ljusnan. Märkning 15-blå A
Ff korpral Knut Åke Bergendahl räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1949-03-31. Gångtid 43:30 tim. Antal flygningar 60 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 20:43, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21240 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 19:48

21240 J 21A-2 - Haveri mellan 21240 och 21192 1949-02-21 – vid Ljusne strömmars kraftverk, Ljusne.
Händelseförlopp
Haveri efter kollision med 21192 och 21240 under övning i luftstrid grupp mot grupp på 1.500-2.000 m höjd. Båda ff (KHH och KÅB) räddade sig genom fallskärmsutsprång och båda flygplanen totalhavererade.
Händelseförlopp för 21240
Ff i 21240 var anfallande 2:a grupps rotech och roten har i en brant jaktkurva anfallit målgruppens 1:a rote. Målgruppen har gjort en undanmanöver med stigande sväng åt höger.
Rotetvåan (21192) i målgruppens 1:a rote har inte uppfattat rotech (divch) order om högersväng utan har sladdat efter. Ff i 21240 har därigenom förlorat kontakten med 1:a målgruppens rotetvåa (21192) eftersom han följt målgruppens rotech:s undanmanövrer. Därunder har båda flygplanen skurit varandras kurser och kolliderat.
21240 har med vänster vingspets träffat stjärten på 21192 och med nosen träffat undersidan på 21192. 21240 förlorade därvid noshuven medan 21192 endast erhöll bucklor i skalplåten.
Vid det fortsatta kollisionsförloppet har 21240, som legat i brantare högersväng och haft högre fart an 21192, successivt tryckt in sin vänstra vinge i och rivit upp bakbommen på 21192, varvid slutligen bakbommen lossnat i höjd med vinginfästningen och tryckts mot den egna propellern med en våldsam sõndersplittring som följd.
Redan vid den första kollisionen med 21192 har vingspetsen på 21240 slitits loss medan resten av yttervingen inte har lossnat eller ens kraftigare deformerats förrän den träffat bakbalken på 21192 i höjd med höger huvudställ. Härvid klipptes vingen av i kordled ca 1 m från infästningen till bommen.
Efter kollisionen gick 21240 in i en relativt brant vänsterspiral mot marken och ff fick ingen kontroll över flygplanet utan beslöt omedelbart att göra fask-utsprång. Ff drog nödutlösningshandtaget för huven som omedelbart försvann. Ff satte fötterna i byglarna men glömde lossa anslutning till syrgas och radio. Ff drog i nödhandtaget till stolutskjutningen med höger hand men hade inte pressat huvudet mot nackstödet utan satt framåtböjd. Första gången drog ff inte tillräckligt kraftigt utan drog ännu en gång, varvid stolutskjutningen fungerade utan anmärkning.
Efteråt kunde ff konstatera att syrgasmasken var trasig och söndersliten men kände inget obehag eller fick inga skador därav. Vid utskjutningen låg flygplanet i vänsterspiral med låg nos — hastighet 300-400 km/t — och ff tror att han drabbats av synfördunkling av accelerationskrafterna. Stolen lossnade utan anmärkning och ff gjorde en volt framlänges. Ff väntade med att utlösa fallskärmen tills volten upphört. Han hade ingen svårighet att finna fask-utlösningshandtaget. Utlösningschocken var måttlig och ff fick inga skador därav.
Nedfärden var normal och strax före landningen märkte ff att han drev mot en gran men genom dragning i bärlinorna lyckades ff delvis undvika en sammanstötning. Fallskärmen fastnade i granen och fallet mildrades därigenom. Nedslaget skedde utan skador på hårdfrusen, snöfri mark. Inga svårigheter att koppla loss fallskärmen.
Haveriorsak
Orsaken till kollisionen har troligen varit att ff i 21240 i jaktkurvan varit utsatt för så stora accelerationskrafter att hans reaktions- och bedömningsförmåga varit nedsatt och/eller att ff i 21192 utfört sådan manöver att 21192 skurit kursen för 21240. (ff:stamff, fu/FFSU)

Se även 21192
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron