Sida 1 av 1

26124 J 26

InläggPostat: 11 apr 2014, 16:09
av Leif Fredin
26124
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38908

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72449

Till CVM 1947-10-20 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 143 tim. Motor typ PM 7 nr 330194. Gångtid 143 tim.
Motor typ PM 7 nr 329606 inmonterad 1947-12.
Anmäld klar 1948-02-24.
Levererat till F 4 1948-02-26
Godkänt 1948-02-27

Haveri 1949-06-09 vid F 4.
Motor: PM-7 nr 329606
Ff ffurir K G Johansson (GFSU:1&2) oskadad
Orsak till haveri: För hög sättning av fpl vid landning.
Skador materiel: Veckbildning vid landställsinfästningen i vingen samt skador å båda däcken och innerslangarna.
Beräknad kostnad 600:- kr

Haveri 1949-11-21 vid F 9.
Motor: PM-7 nr 329606
Ff sergeant Karl-Erik Ranman, sergeant oskadad
Orsak till haveri: Under landning i 90° sidvind å F 9, kastades fpl av en kraftig vindby över åt vänster.

F 9 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-11-21, klar 1950-01-26

Haveri 1950-03-09. Märkning 4-röd M

F 4 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-03-30, klar 1950-07-11

Haveri 1951-03-14. Märkning 4-röd I

Försålt till Dominikanska republiken enl MV A 68:33 av 1952-10-31

Re: 26124 J 26

InläggPostat: 20 apr 2014, 18:04
av Bengt Ekbladh
26124

Haveri 1949-11-21 vid F 9.
har här hav. datumet 1949-11-23 ..ingen större variation, men hav. kostade 2000:-

Re: 26124 J 26

InläggPostat: 05 jul 2016, 12:11
av Lars Larsson
Blev FAD 1903 i Dominikanska Republikens flygvapen.
Havererade 1968-03.

/Lars Larsson