Sida 1 av 1

26120 J 26

InläggPostat: 09 apr 2014, 10:49
av Leif Fredin
26120
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38680

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72221

Till CVM 1947-10-21 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 134 tim. Motor typ PM 7 nr 329889. Gångtid 134 tim
Motor typ PM 7 nr 332178 inmonterad 1947-11.
Anmäld klar 1948-02-28.
Levererat till F 4 1948-04-02
Överlämnat till F 16 1948-04-02
Godkänt 1948-04-06
Till CVM; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-11-04, klar 1950-04-06
Överlämnat till F 21 1949-11-10 (uppbörd)
Lån till F 16
Återlämnat till F 21 enl ME H A51-01:16/FoB H24/51 daterad 1951-11-27
F 16 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-05-02 (?), klar ?

Totalhaveri 1953-05-05 i havet utanför Klubbviken, Sandön. Märkning 21-11
Fältflygare 1.grad furir S Holmström (FFSU) räddade sig med fallskärm

Kasserat 1953-08-07 med motor typ PM-7 nr 329309

Re: 26120 J 26

InläggPostat: 15 apr 2014, 21:59
av Bengt Ekbladh
Mustang 26120 ...S 26....F21-11 kommer i ryggspinn
Klubbviken, på Sandön, 11km från Kallax.
Kostnad 61150:-
.
Om hoppet kan läsas via tidningsklipp och bild på sid 83..
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8

Re: 26120 J 26

InläggPostat: 20 jun 2016, 21:52
av Bengt Ekbladh
....Från FB, bla.

>>Den 5 maj 1953 havererade min svärfar, Seth Ivan Holmström, med en S26, nr 26120, utanför Klubbviken i Luleå skärgård. Han klarade sig med ett fallskärmshopp, bröt ett ben, men var åter i luften den 5 mars 1954. Då i en SK 16, North American AT16. …..
Seth Ivan avled i juni 2015, 88 år gammal. Av hans årskull lär 8 ff fortfarande skåda dagens ljus.>>!!!

Re: 26120 J 26

InläggPostat: 05 jul 2016, 11:40
av Lars Larsson
Resterna ska ha bärgats till F21 förbandsmuseum i oktober 1991.
Hur mycket delar fick man upp, och är det någon som vet statusen på dom ?

/Lars Larsson