26107
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38825
Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72366
Till CVM 1947-04-23 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 188 tim. Motor typ PM 7 nr 326111. Gångtid 181 tim.
Motor typ PM 7 nr 334379 inmonterad 1947-10.
Anmäld klar 1948-01-20.
Levererat till F 4 1948-02-18
Godkänt 1948-02-20
Överlämnat till F 21 1949-10-25 med motor typ PM-7 nr 334379
F 21 flottiljverkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-01-21 (?), klar ?
Haveri 1953-06-23 vid F 21. Märkning 21-2
Gångtid 205 tim efter 400 ts
Motor typ PM7 nr 329224. Gångtid 136 tim efter SM
Ff: kapten Björn Thorulf Asthner oskadad
Kort redogörelse över händelseförloppet
Motorstörningar omedelbart efter lättning. Ff drog av varefter fpl rullade av banan och havererade.
Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av att däckets anläggningskant mot navet brustit, varefter slang och däck exploderat. Ff kan ej lastas för det inträffade.
Förslag till åtgärd: Däckens innerkanter besiktigas med hänsyn till bristningar eller brottanvisningar vid D-tillsyn.
Skadornas omfattning:
Höger vinge och höger vingklaff svårt skadade. Utbyte erfordras.
Höger landställsben brustet i vridningsaxel. Benet böjt. Vänster och höger hjul punkterade. Utbyte er fordras
Kylarluftintag och invändiga spant (det nr bl a 102-310119-100, 102-31016-100, 102-31079-100, 102-310106) intryckta. Utbyte och reparation erfordras.
Vänster vingklaff och vänster vingspets deformerade. Reparabla.
Propellerbladen böjda. Spetsarna avslipade. Utbyte erfordras.
Beräknad reparationskostnad 50.000:- kr
Kasserat 1953-11-13. Gångtid total 797 tim, efter LF 605 tim, antal flygningar 596 st. Kropp för brandövning.