26095 J 26

I tjänst: 1945-1954
Antal i Flygvapnet: 161 st (varav 2 st P-52B)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

26095 J 26

Inläggav Leif Fredin » 07 apr 2014, 10:39

26095
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38892

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72433

F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-09-18, klar 1947-11-17
Märkning 16-gul W
Godkänt 1947-11-24
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-11-03, klar 1949-12-10
Flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1950-06-05, klar 1950-07-12

Totalhaveri 1951-02-16 vid sjön Varpan, 3 km norr Falun. Märkning 16-gul K
Ff korpral Kalju Heinoja (GFSU:2) omkom.

Kasserat 1951-03-01 med motor typ PM-7 nr 336001
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 26095 J 26

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 apr 2015, 21:57

Läs vidare här:

http://www.svfplhist.com/
kolla fpl. o J 26....kan inte "rikta in sökningen" därför:

FPL J26 - HAVERI med 26095
1951-02-16 - Sjön Varpan, 5 km N Falun
Händelseförlopp

På fredagen var grundutbildningsbataljonen vid Kungliga Dalregementet (I 13) på hemväg från en veckas fälttjänstövning vid Haghed ca 20 km norr om Falun. Under hela veckan hade en samövning med F 16 avseende anfall mot marktrupp ägt rum.

Under första delen av veckan hade lägsta tillåtna flyghöjd vid ett flertal tillfällen underskridits och enl tidningsuppgift flög Mustangerna i skorstenshöjd i en närbelägen stadsdel. Detta noterades också på F 16 och torsdagen den 15/2 påpekades vikten av att deltagande piloter följde gällande säkerhetsbestämmelser.

På fredagen kl 09.40 startade en grupp J 26 under ledning av ch 3 div från F 16. I trakten av sjön Runn beordrades 2:a roten att vänta under övning i jaktkurva under det att 1:a roten anföll.

Efter ca 20 min skedde byte varefter ff gick in i målområdet med divisionschefen som tvåa. Efter målspaning utfördes fem eller sex anfall mot mål på marken. I flertalet anfall följde divch på kort avstånd för att kontrollera föraren.

Till sist anföll ettan ensam i sydlig riktning bataljonens främre delar i utkanten av Falun. Övningsledningen uppehöll sig vid vägskälet i Österås en dryg kilometer norr om bataljonens förpluton när flygplansmotorljud, följt av en kraftig knall, hördes.

Flygplanet hade av någon anledning kommit ner på alltför låg höjd varvid det slog i trädtopparna och havererade i skogen. Nedslagget skedde vid sjön Varpan, 5 km norr om Falun. Planet plöjde en bred gata i skogen och föraren (K H) omkom.

I närheten av haveriplatsen några hundra meter öster om gamla vägen Hökviken - Uggleviken på Jungfrubergets nordvästra sluttning fanns dels förplutonen samt en pionjärpluton. Dessa berättar att flera J 26 anföll på mycket låg höjd. Hästarna i förbandet blev ordentligt skrämda.
Bengt Ekbladh
 

Re: 26095 J 26

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 jul 2016, 17:48

26095 J 26
Så här skriver::
http://www.hobbyallan.se/24319656
samt ”bilderbok”

  Året var 1951 fredagen den 16 febr. kl 10.45 vid Bergslags-manövern norr om Falun, där 3 st J 26 Mustang från F 16 Uppsala deltog under denna vecka. Det flögs hejdlöst busigt och mycket lågt, björkar och flaggstång knäcktes, mot rastande skolbarnen i Sundborn gjordes störtdykningar, även mot hästkörare i skogen. Detta slutade med att ett av planen kom för lågt och plöjde en gata i skogen på 300 m och splittrades i tusentals bitar även så piloten 23-årige furir Kalju Heinoja. Det syns fortfarande spår efter olyckan år 1990 och 1996 hittades föremål. En minnesskylt är uppsatt 1996 av trä där huvuddelen av föremålen låg, och kompletterats 2009 med skylt i metall. (Sid 5-6) Mer att läsa om detta finns på Flyghistorisk Tiskrift nr 1 1991. Haverirapport IP-A 560-26 Krigsarkivet.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 26 North American P-51D Mustang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst