Sida 1 av 1

37014, AJ37 VIGGEN

InläggPostat: 14 sep 2013, 21:38
av Klas Andersson
37014

SAAB AJ 37 Viggen

Totalhaveri 75-10-06

Data nedan förmedlade av Bertil Andersson
skanna0010.jpg

Re: 37014, AJ37 VIGGEN

InläggPostat: 11 dec 2013, 12:49
av Klas Andersson
Här finns en redogöreölse av haveriet och Bärgningen
http://svfplhist.com/index.htm?s=37/37hav014.htm

Re: 37014, AJ37 VIGGEN

InläggPostat: 22 mar 2019, 23:27
av Bengt Ekbladh
37014, AJ37 VIGGEN
….
Om Totalhaveriet 75-10-06
Länkar brister men texten kan ibland någorlunda återges?

https://svfplhist.home.blog/fpl-37-haveri-37014/

Re: 37014, AJ37 VIGGEN

InläggPostat: 19 jul 2019, 19:17
av Bengt Ekbladh
37014, AJ37 VIGGEN

Om Totalhaveriet 75-10-06
Kolla även::
""Nästa vingbalkshaveri hände den 6 oktober 1975. Haveriet inträffade under skolmässig skjutning mot Hattefuran. Flygplanet bröts sönder i luften. Planet flögs av Göte Pettersson.
DRAMATISK RÄDDNING
Det blev en dramatisk räddning av piloten Göte Petersson som slog ned med sin fallskärm i vattnet, det blåste vid tillfället 15 sekundmeter och vågorna var meterhöga. När räddningshelikoptern från Såtenäs med kapten Hans Persson och flygtekniker Lars Elfving ombord kom till platsen inleddes en dramatisk kamp för att rädda flygarens liv.
Flera försök misslyckades både till följd av det hårda vädret och av att Göte Petersson blivit svårt intrasslad i linorna till fallskärmen.
Helikoptern sattes ned på en kobbe och från den fick Lars Elfving grepp i den nödställde piloten. För att överhuvud taget få upp honom i helikoptern måste man skära loss fallskärmslinorna. Men vinden tog tag i piloten som drogs ut i vattnet igen och både Elfving och Petersson slogs mot klipporna och Elfving var tvungen släppa greppet.
Man fick åter gå upp i helikoptern och från denna sänktes en räddningsele ned i vattnet. Göte Pettersson, vid det laget mycket utmattad, lyckade få in en arm i selen och drogs sedan till en kobbe av helikoptern. Nu gjorde Lars Elfving ett nytt försök att få upp honom ur vattnet men pilotens skyddsdräkt hade gått sönder då hans släpades av den hårda vinden över de vassa stenarna. Dräkten var vattenfylld och piloten omöjlig att lyfta. Elfving började då skära sönder dräkten med en kniv för att få ur vattnet.
Samtidigt kom flygteknikerna Tore Torngard och Kurt Nilsson fram till platsen med båt med vilken de gått ut från Hattefuran då kraschen inträffade. Med förenade krafter lyckades man nu få Göte Petterson in i helikoptern. Piloten fördes med ambulans till lasarettet i Lidköping där läkaren kunde konstatera att han kommit undan med några skrubbsår.
...
http://tun.se/2017/02/viggen-50-ar/