Sida 1 av 1

37018 AJ 37

InläggPostat: 27 aug 2019, 21:56
av Bengt Ekbladh
37018 AJ 37
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.018
Levererad ?
Godkänd 72-12-15
Till FC-02...(ev FC-18??...se enl. texten)

74-07-31..Haveri..vid försök att nödlandna F3,nedslag på E4
Asymerisk last..!
Kn Seved O.E.Nilsson-Ranta omkom
In Memoriam säger::
" ff för hög sjunkhastighet ,tungt fpl med osymetriskt hängd last= nödlandningsförsök"
se...
bla .. slagit ned i en åker ca 1.100 m från banänden.
Härvid har landstället slitis bort och fpl delvis brutits sönder samt efter passage av riksväg E4 fattat eld.
Föraren omkom vid nedslaget.
"nedslaget, som skedde på en veteåker ca 2,5 m efter start, var fpl bankat något "'
läs vidare:
FPL 37 VIGGEN - HAVERI F7 37018
1974-07-31, FC, Malmslätt (Linköping)
http://flygplanshistorik.se/index.htm?s=div/uppdat.htm
du hittar det under stridsfpl---Viggen och 1974-07-31

kolla även::FPL 37 VIGGEN - HAVERI F7 37018 1974-07-31, FC, Malmslätt (Linköping) Haveriet Under den första av en serie starter för utprovninig av smutsskydd för Rb04 har fpl under inflygning för landning på F3 med hög sjunkhastighet slagit ned i en åker ca 1.100 m från banänden. Härvid har landstället slitis bort och fpl delvis brutits sönder samt efter passage av riksväg E4 fattat eld. Föraren omkom vid nedslaget. Fpl totalhavererade. Händelseförlopp Vid FMV-F:FCM skulle prov utföras i syfte att utröna vid vilken fart ett anbringat smutsskydd skulle lossa från en Rb04 genom luftkrafternas inverkan vid start. Fpl (kod F18 nedan) tillhörde F7 men disponerades vid tillfället av FCM. Fpl var fulltankat men utan extratank. En provrobot Rb04 var hängd under vänster vinge. Fpl var ej utrustat med högalfavarningssystem. Ff var provflygare vid FCM. Ff startade och steg till ca 300-500 m höjd och släckte ebk vid ca 650 km/tim. Då fpl kommit ca 2,5 km från banänden begärde ff landningstillstånd och påbörjade högersväng. Trafikledaen (TL) gav ff tillstånd att fortsätta och angav samtidigt att ett fpl 32 (kod V02 nedan) stod i slutet av banan. Ett tiotal sekunder senare började detta fpl starta varför TL anmodade 37-ff att hålla utsikt härpå. Ff meddelade så gott som omedelbart att han hade kontakt med det startande fpl. Detta fpl passerade på 150 m höjd, väl under 37-ans flygbana. 37-an hade dessförinnan fullföljt högersvängen. Av vittnesmål framgår att 37-an med utfällt landställ vingtippade några gånger. Från ett läge ca 1,5 km från banänden utförde ff, sedan TL (TrafikLedaren) lämnat landningstillst�