37086 AJ 37

Moderator: Sven-Erik Jönsson

37086 AJ 37

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 feb 2018, 19:31

37086
AJ 37
Typ: SAAB 37
Tillverkare: Saab AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.086

Levererad till F15 1976-04-
Godkänd 1976-05-17,
Till F7....
Till F6...F6-44

AJS mod. 1994-03-10
Till F15 1994-04-..Märkt F15-44
Totalhaveri 1996-08-05, öster Ulvön. ,5 km ONO om Ulvöhamn
Ggt 2365 tim
Motor RM 8A nr 9204.,ggt 1465
Tekniska felyttringar på flygplanet under det sista kalenderåret sammanställts:
Tappad huv 1996-02-23
Fågelkollision 1996-04-18
Oljetrycksvarning 1996-05-28
SSR-fel 1996-06-11
Navsystvarning 1996-06-19
Felkodad radio 1996-06-19
Radiofel 1996-07-23
Av dokumentationen framgår att dessa fel åtgärdats och att inga kvarvarande fel som kunnat påverka luftvärdigheten fanns

In Memoriam säger:.
ff Fk Pontus Lindgren (FFSU:1) kollision med vattnet under övning i attackanfall med robot 75, tyvärr avliden.
http://www.svfplhist.com/
säger::.
FPL 37 VIGGEN - HAVERI F15, AJS 37086
1996-08-05, Ulvöhamn, Örnsköldsvik
Sammanfattning
Föraren startade 1996-08-05 kl. 09.07 med ett flygplan AJS 37 från dåvarande F 15/Söderhamn för att enskilt genomföra fingerade attackanfall
med robot 75 mot terräng- och sjömål. Ulvöhamn (30 km söder om Örnsköldsvik) var ett av målen. Flygningen var planerad att ske på lägst
20 m höjd över fritt hav och på lägst 200 m i kustbandet.

Efter utflygning följde en flygledare vid Sundsvalls ACC färdvägen med hjälp av sekundärradarsvar från flygplanets transponder.
Av denna information framgick att han föreföll göra några fingerade anfall mot fartyg varefter han på en flyghöjd av ca 30 m
anflög på nordvästlig kurs mot Ulvön, där flygplanet efter passagen tillfälligt försvann på västlig kurs. Det återkom sedan på
ost- till nordostlig kurs mot havet öster om Ulvön där flygledaren vid 09.30-tiden förlorade radarkontakten med flygplanet.

Kl. 09.40 larmades flygräddningscentralen/ARCC om befarat haveri. Ett flygplan AJS 37 ur F 15 flög mot platsen och dess förare
rapporterade kl. 10.09 att han upptäckt en oljefläck, en livbåt och vrakdelar i havet 5 km ONO om Ulvöhamn.
Vid 11-tiden återfanns föraren omkommen i vattnet.

Dagen efter lokaliserades flygplanets s.k. pingsändare. Vattendjupet på platsen var 181 m och bottnen var täckt av lera.
Plottning visade att flygplanet var kraftigt sönderdelat inom ett område på 400 x 100 m. Efter en mycket besvärlig bärgning
kunde ca 65% av flygplanet tas upp.

Den tekniska undersökningen har inte givit stöd för att något fel inträffat som försvårat eller omöjliggjort manövrering av flygplanet.
Inte heller har något fel i räddningsystemet kunnat konstateras. I stället har undersökningen fokuserats på föraren och den operativa
situation som han befann sig i omedelbart före olyckan.

Av vittnesuppgifter framgår att det funnits stråk av bleke i haveriområdet. Dessutom kan solen kan ha bländat föraren så att referenser
från havsytan uteblivit.

Olyckan orsakades sannolikt av att föraren under en höjdminskande sväng förlorade sina visuella höjdreferenser och kom ned på så låg höjd
att flygplanet kolliderade med vattenytan. Medverkande till olyckan kan ha varit en kombination av bleke och motljusförhållanden som
ytterligare försvårade möjligheten att visuellt bedöma flyghöjden. SHK kan heller inte utesluta att någon åtgärd i kabinen kan ha
konkurrerat med förarens övervakning av flygläget.

SHK rekommenderar Försvarsmakten att utrusta sina flygplan med moderna markkollisionsvarningssystem.
För att uppnå godtagbara krav på utredningssäkerhet bör också flygplanen utrustas med kraschskyddade minnen.


Totalt bärgades ca 65% av flygplanet under perioden 1996-08-20--1997-06-05 (klicka på bilden för detaljer).

Flygplanet utlagtpå hangargolv i Söderhamn. Notera skillnaden i sönderdelning mellan vänster och höger sida (klicka på bilden för detaljer).
http://www.svfplhist.com/37/37086b.jpg
http://www.svfplhist.com/37/37086a.jpg
Kolla hav.rapporten::
https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 2000_1.pdf

MEN OBS att planet här "heter" Flygplan AJS 37 nr 37806 (O 44) tillhörande F 15.....(sid 5)
Kollar man i
http://www.svfplhist.com/37/37086_shk_rapp.pdf
Är planet Flygplan AJS 37 nr 37086 (O 44) tillhörande F 15......(sid 5)
Annars samma text.
Hur kan detta vara? .... Någon sifferblindhet har vi väl alla ibland, men det har alltså inte kollats i Hav.rapporten ?

Tillägg: Kolla även bärgningsrapporten.
http://www.svfplhist.com/37/37086_bargrapp.pdf

Då vissa länkar inte funkar numera kan du kolla::

https://svfplhist.home.blog/37086-2/
Bengt Ekbladh
 

Återgå till Saab 37 Viggen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst