37334 JA 37

Moderator: Sven-Erik Jönsson

37334 JA 37

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 jul 2019, 23:03

37334 JA 37
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.334
Lev 83-03-29 F17-34
...
Totalhaveri 88-03-14 Fröseke , 12 km n Orrefors
ff sg Peter T.J.Hedman (GFSU) omkom efter koll marken under luftstridsövning rote mot rote
Hög G-belastning

FRÄD:s rapport::
"88-03-14 Pes, Er, Os, Jok, Jansson Q?
Larm i luften 0945 från Fl RON att avbryta övn för att flyga mot Allgunnen. Samtidigt medhörning från J37 att de haft en “smäll“. Även Stril på fq. Framme vid haveriplats, Fröseke, N5657.2 E1544.7 kl 1010. Inga flygplandelar kunde upptäckas. Fallskärmskalott låg ca 100 m i kraschriktningen. Efter sättning konstaterades att föraren medföljt flygplanet. Åter RON 1400. Väder: Inga moln och mycket god sikt. Flygtid 1 tim. "
….
""ett uppstigande rökmoln från marken och efter samråd mellan rotecheferna överflögs platsen för rökutvecklingen och man konstaterade haveriet kl 0942.""
detta från
https://svfplhist.home.blog/37334-2/
Kolla!
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6705
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 37334 JA 37

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 okt 2019, 20:08

37334 JA 37

OM Totalhaveriet 88-03-14 Fröseke , 12 km n Orrefors

Två rotar ur F 17 startade kl 0920 från Ronneby för luftstridsövning i område Q 1-4 norr om flottiljen.
Övningen var en GFSU-övning (AJU 110:510Y) ingående i ordinarie flygslagsutbildning av jaktflygförare.
Vädret var mycket bra med god sikt. Inga moln och ingen nederbörd i området.
Övningen bedrevs i höjdområdet 500-2.500 m med i detalj reglerat uppträdande både för mål och jaktrote.
Det sedermera havererade flygplanet ingick som rotetvåa i jaktroten.
Efter två genomförda kontakter möttes jaktrotechefen och rotetvåan på 1.500 m höjd och avsåg drag sig ur stridsområdet.
Då rotechefen svängt runt och sökte kontakt med sin rotetvåa kunde han inte upptäcka honom.
Rotechefen i målroten upptäckte ungefär samtidigt ett uppstigande rökmoln från marken och efter samråd mellan rotecheferna
överflögs platsen för rökutvecklingen och man konstaterade haveriet kl 0942.
Räddningshelikopter ur F 17 samt polis och räddningskår var snabbt på platsen och kunde konstatera att föraren
(24 år, GFSU, flygtid 400 tim varav 115 tim på flygplan 37) omkommit i kollisionen med marken.

Viggenplanet störtade bara några meter från gården.
Smällen åstadkom ett regn av stenar och vrakdelar över de intilliggande gårdarna. Flera fönsterrutor trycktes in.
SHK inledande undersökning av haveriplatsen visar att flygplanet med hög fart och brant vinkel slagit ned i
en åker c:a 100 m från bebyggelsen vid Fröseke, 12 km norr 0rrefors.
Flygplanet sönderdelades kraftigt och spreds i små vrakdelar över en stor yta (c:a 1 km lång).
Vissa skador uppstod på byggnader genom utslungade stenar och vrakdelar.
läs vidare..
https://svfplhist.home.blog/37334-2/
med bilder av bla skrot
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6705
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 37 Viggen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster