35951 S 35E

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35951 S 35E

Inläggav Johnny Comstedt » 20 jan 2015, 12:41

av Leif Fredin » 25 sep 2014, 15:54
35300
J 35D
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.300
Levererat till F 13 1963-12-13
Godkänt 1963-12-17
Märkning 13-00
Haveri 1964-04-30
Märkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Förrådsställt vid F 3 1964-11-06
Till SAAB 1966-05-02
Ombyggt till S 35E nr 35951
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 35951 S 35E

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 jan 2015, 21:28

35300 J 35D
….
Förrådsställt vid F 3 1964-11-06
Till SAAB 1966-05-02
Ombyggt till S 35E nr 35951

Godkänd 1967-07-03
F11-51
Thav 1973-12-04 Rolfstorp ,O Varberg
Öfu L Christer Larsson omkom.

Under fotouppdrag kolliderar med marken vid lågflygning förbi föräldragården.
Kasserad 1974-03-28
Bengt Ekbladh
 

Re: 35951 S 35E

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 dec 2017, 17:06

S 35E nr 35951
Thav 1973-12-04 Rolfstorp ,O Varberg

Haveri 731204 Torstorp vid Rolfstorp, 10 km Ö Varberg. På fotouppdrag flög ff över sin föräldrargård medans hans far såg på. På andra varvet kom fpl in på 50 m höjd och inverterat läge. Fpl exploderade i luften och ff omkom.
Märkning F11-51

OBS kolla även tidigare ::
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1711

Angående haverit med 35àn vid Rolfstorp kan jag tala om följande.Ff hade fått i uppgift
att fotografera och flög in över sitt föräldrarhem och såg inte upp på farten utan fick
en superstall som han inte kunde häva pga den låga höjden.Fpl slog ner på en åker
och sönderdelades varvid bitar från fpl bla hamnade på innergården till en bondgård
där det låg och brann .Huvuddelen av fpl hamnade på åkern men motorn flög ur
fpl och hamnade i en bäck,eftersom jag var bärgningsdykare i Fv så blev det min
uppgift att dyka i bäcken och koppla ett lyft så att vi kunde lyfta motorn för vidare
transport till en hangar på F14 där vi samlade alla bitar från fpl och byggde upp fpl
för att ta reda på rodervinklar och dylikt.Man mäter utslag på manövercylindrar för
att se roderutslag för att kunna ta reda på vilken vinkel fpl hade vi islaget. På
fartmätaren så ser man vilken fart fpl hade.Visaren på hastighetsmätaren blir
präglad på instrumenttavlan vid islaget och därför så kan man utläsa farten. Pappan
till ff stod på gården och såg fpl slå ner.Ff kastades ur fpl och hamnade på åker men
det fanns inget att göra. Hoppas Du är nöjd med denna lilla redogörelse.Det har hänt
tidigare att vi hade haverier när ff skulle hälsa på hemma,de skall titta var de annhöriga
står och tänker inte på höjd och fart och så är tyvärr olyckan framme.

BILD:
http://lae.blogg.se/2017/september/mart ... -noll.html
Bengt Ekbladh
 

Re: 35951 S 35E

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 jan 2018, 19:37

Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst