35491 J 35F

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35491 J 35F

Inläggav Leif Fredin » 20 okt 2014, 09:51

35491
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.491

Levererat till F 13 1967-09-15
Godkänt 1967-09-29
Överlämnat till F 1 1968-02-14
Märkning 1-11

Totalhaveri 1978-12-05 vid Leråker 2,5 km norr Sätra brunn, västsydväst Sala

Motor: RM6C nr 8724
Ff löjtnant/FFSU Kjell Lennart Andersson (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Händelseförlopp:
Motorstopp p g a skuren insprutningspump. Felmontering. Glidskor av fel sort var monterade i den undre pumphalvan. Ff räddade sig med fask efter utskjutning på 500 m höjd vid fart 450 km/h.
(Den positiva stolseparationen har inte fungerat)

Orsak:
Skärning i den undre pumphalvan i motorns insprutningspump. Glidskor av fel sort (fosforbrons i stället för berylliumkoppar) har varit monterade i den undre pumphalvan. Spånor har transporterats med bränslet, dels till ett lager i den övre vickskivan och servosystemet, dels in i manöverlådan och där orsakat omfattande igensättning av bränslesilar.

Kasserat 1982-12-30 med motor typ RM6C nr 8724, ebk typ 67 nr 8782.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 35491 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 maj 2017, 21:31

35-491.
Levererat till F 13 1967-09-15 Godkänt 1967-09-29.
Överlämnat till F 1 1968-02-14 Märkning 1-11, havererade 1978-12-05 vid Leråker 2,5 km N Sätra brunn, VSV Sala (Västmanland).

Orsaken var motorstörningar och föraren Löjtnant Kjell Andersson sköt ut sig med lyckat resultat.

Ff: "Jag ingick i en grupp på 4 fpl från F1. Vi samövade med 2 fpl från F16 i Uppsala. Övningsområde: Södra Dalarna. Vid hemfärden fick jag motorstopp
på 5.000 m höjd. 4 startförsök misslyckades. På 500 m höjd hade jag inget annat val än att hoppa (kl 15:39). Utskjutningen var våldsam. Jag drabbades av blackout,
dalade ned i närheten av en lantgård mellan Sala o Sätra brunn och mötte en bonde som sett fpl o mig. En timme efter uthoppet hämtades jag med helikopter."

Haveriorsak: Skärning i den undre pumphalvan i motorns insprutningspump pga att glidskor av fel sort varit monterade. Återstartningsförsöken misslyckades pga
att materialspån från skärningsförloppet förts med bränslet in i manöverlådan, där det orsakat omfattande igensättning av bränslesilar.
Det har även förts med till en lagring av insprutningspumpens övre vickskiva och till servosystemet. Vickskivan har därigenom stått i sådan lutningsvinkel
att insprutningspumpens bränsleflöde blivit otillräckligt.
Ff/K/Lt oskadd trots att räddningssystemets positiva stolseparering ej fungerade (pga felaktig tändhatt).
(källa FB.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6586
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 35491 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 nov 2018, 22:35

1978-12-05
F1 J35F 35491
Haveri Leråker 2,5 km N Sätra brunn, VSV Sala (Västmanland)
Motorstopp.

Kolla även::Sala Allehanda::1978-12-06...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6586
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 35491 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 nov 2018, 17:58

35491 J 35F
Haverirapporten. (via FB och Kjell Ivarsson)

https://www.havkom.se/assets/reports/RM ... J-35-F.pdf

Bla Flygförbud ett tag...(sid 11)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6586
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst