35485 J 35F

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35485 J 35F

Inläggav Leif Fredin » 19 okt 2014, 10:17

35485
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.485

Levererat till F 1 1967
Godkänt 1967-08-21
Märkning 1-05
Verkstad; reparation, modifiering. Påbörjad 1968-10-30, klar 1969-02-03
Verkstad; reparation. Påbörjad 1969-04-11, klar 1969-05-08

Haveri 1971-10-03 vid Nyge Aeros flygplats, Nyköping.

Kasserat 1973-02-12. Gångtid 417 tim. Kassationsorsak: Fpl havererat 1971-10-03 vid Nyge Aero flygplats och bedöms för kostsamt att reparera. Fpl finns vid F 11. Flygplanets kabindel med stol och huv samt alla roderorgan, reglage och manöverströmbrytare överlämnas till flygvapnets medicinska undersökningscentral (FMU), Kommendörsgatan 6, Stockholm.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 35485 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 okt 2014, 21:25

Det var under övningen Fenix som bla. plan ur F1 deltog .
En rote ”råkade” (i övningshettan?) misstolka var är F11.
Damp ner på Nyge i stället.

Bilder finns av -05 stående nära vasskanten vid Stadsfjärden.(otydlig bild)

http://www.stigtomtaflygplatsveteraner. ... e-aero.php
...(långt ner)
Kvar vid F11 kasseras planet efter ca 1,5 år.

Rote kompis -06 klarade sig lite bättre, flög senare vidare i Ängelholm.

http://s216.photobucket.com/user/hgspri ... 4.jpg.html
berättar lite mer

Fråga: Var det via landsvägstransport som planen kom till Nyköping?..Bilder/tidningsuppgifter eller annat.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6582
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 35485 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 jan 2018, 17:03

35485 J 35F
.....
Motor RM6C 8570
"Damp ner vid Nygefältet, Brandholmen 1971-10-03 (med 35486)
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B16C69E
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B20CD4F
från FB::Foto från haverirapporten Brandholmen 1971. Märk väl hur fantastiskt fel utredaren på flygsäkerhetsinspektionen riktat norr! Ska vara tvärtom! Flygplanet syns uppe i högra hörnet, där det p r e c i s klarade sig ifrån att inte rulla utanför banan
Banan på Nyge var endast 800 meter o minsta landningssträcka för 35 var väl (?) 1000 meter.
http://lae.blogg.se/images/2009/essn-1974_61156029.jpg
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6582
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst