35478 J 35F

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35478 J 35F

Inläggav Leif Fredin » 18 okt 2014, 18:39

35478
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.478

Levererat till F 1 1967-05-25
Godkänt 1967-06-29
Märkning 1-38
Märkning 1-27
Överlämnat till F 10 1972-05-15
Märkning 10-47

Bild
F 10 Ängelholm 1984-06

Totalhaveri 1986-03-12 vid Kivik.
Ff löjtnant L M Stefan Sjöberg (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 35478 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 aug 2017, 14:48

Från FB:
""Hur upplevde jag utskjutningen i Hanöbukten 1986? När jag drog i handtagen så gick givetvis allting väldigt fort. Jag var vid (delvis) medvetande hela tiden (svårt att förklara).
Jag såg två stora cirkulerande rökmolnshjul på var sida om stolen, sedan såg jag fpl lämna mig. Jag såg alltså inte mig själv lämna fpl!

Därefter startade det stora kriget med alla stols och skärmseparationer och vad det nu mer kunde vara. Man kände sig som en boxboll på en boxningsklubb och sen... helt plötsligt blev det fullständigt tyst.
Första tanken var nu....har jag armar och ben kvar? Vilket jag hade! Nästa tanke var att kolla kalotten som visade sig ha en jättestor skada i tyget. Därefter såg jag att jag landar närsomhelst (sekunder). Jag gjorde alla de greppen som våra "hårda" och duktiga säkmat instruktörer (Bjurqvist,Tillhagen,Spångberg) hade lärt oss i Ronneby och simsalabim så var jag ur skärmen.
Det som väntade nu var inget roligt!
Jag kom upp i gummibåten först efter mycket besvär. Väl i isvattnet så behövde jag ju verkligen min gummibåt! Det fanns ju ingen tid under själva skärmflykten ner (superkort), så båten fick ju blåsas upp manuellt när jag väl befann mig i vattnet. Båten och packen var kopplad till piloten med en lina till flytvästen. För att manuellt utlösa patronerna till uppblåsningen av gummibåten skulle man dra i denna lina! Jag drog och jag drog och jag drog och till slut poppade båten upp, det var faktiskt lite tufft att "tro" att båten var obrukbar. Att få ur vattnet ur båten var en omöjlig uppgift p.g.a sjöhävningen den var inte att leka med. Mina händer blev obrukbara efter bara få ögonblick. Lyckligtvis hade jag dagar innan fått den nya modifierade isodräkten med större blixtlåshandtag och även nya gummihandskar utan midja, (modifiering tack vare Hjalles haveri i Uppsala)!
Tack vare denna nya utrustning så kunde jag med mycket möda få på gummihandskarna och åter få funktion i händerna.
Helikoptern med Melander i spetsen kom efter 28min""

1986-03-12 F10 J35F - 35478 RM6C - 8719 NO Kivik, Hanöbukten, södra Östersjön Superstall. Ff/Lt räddade sig med fsk-hopp.
Bengt Ekbladh
 

Re: 35478 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 dec 2017, 18:26

35478 J 35F
Här är hkp besättningens rapport om räddningen:

Nedan en kopia från Nålstenens vänners anteckning:....(via Fb)

86-03-12 Mel, Beg, Hg, Jok, Karlsson Q96.
Erfarenheter från flyghaveri öster Ravlunda.
Under uppstartning av hkp för övningsflygning fick vi 0931 larm från Fl om flyghaveri öster Ravlunda. Hkp i luften 0932, vädret var duggregn, ca 5 km sikt, molnbas ca 150 m och risk för isbildning i moln. Kontrollen Ronneby angav positionen till: bäring 060° från Ravlunda kyrka, avstånd 12 km. Anflygningen skedde till en början på 100 m. Kontakt med Cefyl och
Ronnebytornet på kortvåg ua. Fick order skifta till “Bocken“ på 141.5 Mhz men fick ingen kontakt på denna frekvens. Via Malmö kontroll bytte vi frekvens till “Bocken“ 344.9 Mhz. På denna frekvens fanns även rotetvåan till det saknade flygplanet. Rotetvåan som ögonspanade i området hade inte hört någon nödsändare. Vi steg mot 700 m för att få bättre räckvidd för Sök-75:an. Under stigningen erhöll vi lätt isbildning av temporärt slag. “Bocken“ hade rr-kontakt med oss och ledde oss mot den sist iakttagna rr - positionen. Rotetvåan lämnade vid denna tidpunkt området för landning Ronneby och meddelade i samband med stigningen att han hörde en nödsändare. På bedömt avstånd 10 - 12 km erhöll vi svag indikering på
nödmottagaren i stort sett i vår färdriktning. Ljudindikeringen kom strax efter ljusindikeringen (ej öppnad brusspärr). Fnav skiftade några gånger mellan 121.5 Mhz och 243 Mhz men bestämde sig för 243 Mhz .Efter platstagning, som skedde i plané och delvis i moln utförde vi en kort slinga och fortsatte in mot nödsändaren i motvind. Vädret vid haveriplatsen var: vind 070° 20 kmt, molnbasen diffus ca 180 m sikten 2-3 km, ingen sjöhävning. Vi fick optisk kontakt med den nödställde på 800 m avstånd. Ff satt i livbåten med ryggen mot hkp
(drivankare ute?). Ytbärgaren firades ner och den nödställde var i hkp kl 0955. Positionen var N5545.3 E1417.0 (DECCA -kedja 7B). Vi fortsatte mot Kristianstad lasarett där ambulans väntade. Därefter återvände vi mot haveriplatsen för att ta upp livbåten och sätta ut en vrakboj. Var åter vid Ronneby 1110. Sök-75 funktion. Räckvidden för nödsändaren är ej godtagbar
(viss osäkerhet i avståndsbestämningen). I detta fall hade det ingen större betydelse då rr -positionen stämde överens med verkligt läge på 1 km när. Föreslår ökad utbildning av ff där vikten av optimal antennplacering understryks. Går det tekniskt att förbättra räckvidden genom ex.vis att uteffekten höjs? Ytb - sele. Vid vinschning av ytbärgaren för upptagning
av livbåten kom ytbärgarens “ädlare“ delar i kläm mellan grenremmarna vilket medförde stor smärta för honom. Detta kunde ju lika väl inträffat då den nödställde skulle tas upp vilket kanske inte hade varit så lyckat. Föreslår att ytbärgarna informeras om vikten att placera grenremmarna riktigt. Ytb klädsel vid tillfället var torrdräkt. Som komplement till detta borde kanske grenremmarna vadderas. Besättning: Bes.ch Kn Rolf Melander, 2:e ff Kn Leif Bergqvist, Fnav Kn Leif Hamberg, Fmek Lt Christer Johansson, Ytb Vpl Karlsson
Flygtid 1 tim 40 min
Bengt Ekbladh
 

Re: 35478 J 35F

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2018, 17:40

35478 J 35F
.....
Om Totalhaveriet 1986-03-12 vid Kivik.
Ff löjtnant L M Stefan Sjöberg (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Hör hans stämma vid tillfället::
https://soundcloud.com/stefan-sjoeberg/ ... 27/s-2c40f

Orsaken till haveriet enl. "Hopp i nöd och lust"=
superstall, övning kurvstrid, felmanöver.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst