av Bengt Ekbladh » 03 dec 2017, 18:26
35478 J 35F
Här är hkp besättningens rapport om räddningen:
Nedan en kopia från Nålstenens vänners anteckning:....(via Fb)
86-03-12 Mel, Beg, Hg, Jok, Karlsson Q96.
Erfarenheter från flyghaveri öster Ravlunda.
Under uppstartning av hkp för övningsflygning fick vi 0931 larm från Fl om flyghaveri öster Ravlunda. Hkp i luften 0932, vädret var duggregn, ca 5 km sikt, molnbas ca 150 m och risk för isbildning i moln. Kontrollen Ronneby angav positionen till: bäring 060° från Ravlunda kyrka, avstånd 12 km. Anflygningen skedde till en början på 100 m. Kontakt med Cefyl och
Ronnebytornet på kortvåg ua. Fick order skifta till “Bocken“ på 141.5 Mhz men fick ingen kontakt på denna frekvens. Via Malmö kontroll bytte vi frekvens till “Bocken“ 344.9 Mhz. På denna frekvens fanns även rotetvåan till det saknade flygplanet. Rotetvåan som ögonspanade i området hade inte hört någon nödsändare. Vi steg mot 700 m för att få bättre räckvidd för Sök-75:an. Under stigningen erhöll vi lätt isbildning av temporärt slag. “Bocken“ hade rr-kontakt med oss och ledde oss mot den sist iakttagna rr - positionen. Rotetvåan lämnade vid denna tidpunkt området för landning Ronneby och meddelade i samband med stigningen att han hörde en nödsändare. På bedömt avstånd 10 - 12 km erhöll vi svag indikering på
nödmottagaren i stort sett i vår färdriktning. Ljudindikeringen kom strax efter ljusindikeringen (ej öppnad brusspärr). Fnav skiftade några gånger mellan 121.5 Mhz och 243 Mhz men bestämde sig för 243 Mhz .Efter platstagning, som skedde i plané och delvis i moln utförde vi en kort slinga och fortsatte in mot nödsändaren i motvind. Vädret vid haveriplatsen var: vind 070° 20 kmt, molnbasen diffus ca 180 m sikten 2-3 km, ingen sjöhävning. Vi fick optisk kontakt med den nödställde på 800 m avstånd. Ff satt i livbåten med ryggen mot hkp
(drivankare ute?). Ytbärgaren firades ner och den nödställde var i hkp kl 0955. Positionen var N5545.3 E1417.0 (DECCA -kedja 7B). Vi fortsatte mot Kristianstad lasarett där ambulans väntade. Därefter återvände vi mot haveriplatsen för att ta upp livbåten och sätta ut en vrakboj. Var åter vid Ronneby 1110. Sök-75 funktion. Räckvidden för nödsändaren är ej godtagbar
(viss osäkerhet i avståndsbestämningen). I detta fall hade det ingen större betydelse då rr -positionen stämde överens med verkligt läge på 1 km när. Föreslår ökad utbildning av ff där vikten av optimal antennplacering understryks. Går det tekniskt att förbättra räckvidden genom ex.vis att uteffekten höjs? Ytb - sele. Vid vinschning av ytbärgaren för upptagning
av livbåten kom ytbärgarens “ädlare“ delar i kläm mellan grenremmarna vilket medförde stor smärta för honom. Detta kunde ju lika väl inträffat då den nödställde skulle tas upp vilket kanske inte hade varit så lyckat. Föreslår att ytbärgarna informeras om vikten att placera grenremmarna riktigt. Ytb klädsel vid tillfället var torrdräkt. Som komplement till detta borde kanske grenremmarna vadderas. Besättning: Bes.ch Kn Rolf Melander, 2:e ff Kn Leif Bergqvist, Fnav Kn Leif Hamberg, Fmek Lt Christer Johansson, Ytb Vpl Karlsson
Flygtid 1 tim 40 min